TERKANTOI Lebihkan KRONI Untuk Projek Mewah Tahun 2002, Mahathir Salahkan Menteri Kabinet

Tuesday 22 November 2016



Zaman Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, dan zaman-zaman sebelum itu, Laporan Ketua Audit Negara tidak dibuka untuk tatapan awam. Apa-apa sahaja penyelewengan dan penyalahgunaan wang negara, hanya diketahui oleh segelintir Ahli Parlimen yang diberikan kesempatan membaca Laporan Ketua Audit. Orang ramai pula hanya dapat mengetahui menerusi kempen dan ceramah oleh Ahli-Ahli Parlimen berkenaan.

Kalau ada pun pada waktu itu bukti, hanyalah salinan-salinan dokumen yang diseludup untuk diberikan kepada masyarakat. Namun ianya dilakukan dalam keadaan paling sembunyi dan penuh kebimbangan.

Sekarang, Laporan Ketua Audit Negara sudah terbuka kepada awam. Sama ada rajin membaca atau tidak sahaja. Sama ada terfikir mengapa tiada tindakan daripada pihak berkuasa, khususnya SPRM berlandaskan kepada Laporan Ketua Audit Negara atau tidak sahaja. Sama ada berasa hairan atau tidak, mengapa JPA dan SPA tidak mengambil sebarang tindakan yang lebih tegas terhadap kakitangan terlibat dalam penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

Mahathir tahu, Laporan Ketua Audit Negara lambat-laun akan mendedahkan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang menjadi amalan pada sepanjang tahun-tahun pentabdirannya.

Akhirnya, Laporan Ketua Audit Negara 2015 (Siri 2) mendedahkan pada tahun 2001, Menteri Kewangan yang disandang oleh Mahathir waktu itu, telah membatalkan semua kontrak (15 kesemuanya) bagi menjalankan kerja-kerja pengorekan di pelabuhan-pelabuhan di negara ini. Sebaliknya kontrak yang bernilai RM507.77 juta diserahkan sepenuhnya kepada sebuah syarikat yang baru ditubuhkan pada Jun 2002, Malaysian Maritime and Dredging Corporation Sdn. Bhd. (MMDC).

Ketua Audit Negara dalam laporannya mengatakan, siasatan mendedahkan pada 10 Ogos 2002, Kementerian Kewangan memutuskan semua tender pengorekan muara sungai dengan tempoh konsesi 15 tahun sebelum itu telah dibatalkan dan Menteri Kewangan telah mengarahkan agar kontrak tersebut diberikan kepada MMDC.

Pemeriksaan Jabatan Audit juga tidak menemui sebarang dokumen berkaitan dengan perbincangan penilaian atau kajian mengenai keputusan di peringkat Kementerian Pengangkutan.

Mahathir telah menafikan peranannya dalam pemberian kontrak tersebut secara langsung kepada MMDC. Sebaliknya dia menyalahkan Kabinet. Menurutnya, Kabinet yang meluluskan pemberian kontrak tersebut.  (RUJUK SINI)

Ketika ditanya, Mahathir berkata, Laporan Ketua Audit Negara itu hanyalah satu tuduhan dan tidak disertakan dengan bukti.

Senangnya Mahathir membuat penafian. Sekadar nafi!

Pada tahun 2003, kata Ketua Audit Negara, Unit Perancang Ekonomi (EPU) mengarahkan Kementerian Pengangkutan menyediakan perjanjian konsesi, yang bakal menjadikannya satu projek penswastaan tertakluk kepada kelulusan kabinet.

Bagaimanapun, pada 25 Jun 2003, Kementerian Kewangan memaklumkan (kepada EPU) bahawa kontrak yang ditawarkan kepada MMDC itu adalah kontrak jangka panjang dan bukannya konsesi penswastaan. Oleh itu, satu perjanjian hak eksklusif perlu ditandatangani antara Kementerian Pengangkutan dan MMDC.

Berikutan itu, Kementerian Pengangkutan pada 8 Julai 2003, memaklumkan kepada EPU bahawa ia tidak berhasrat untuk menyediakan kertas kerja mengenai perkara berkenaan dan mendapatkan kelulusan kabinet.

Pada 22 Ogos 2005, Kementerian Kewangan bersetuju bahawa MMDC akan diberikan kontrak jangka panjang, bagi tempoh 15 tahun, dengan syarat Kementerian Pengangkutan mendapatkan kelulusan daripada kabinet.

Siasatan mendedahkan bahawa tidak ada bukti bahawa Kementerian Pengangkutan telah mendapatkan kelulusan Kabinet, seperti yang diarahkan oleh Kementerian Kewangan.

Kontrak itu ditandatangani antara MMDC dan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan pada bulan Oktober 2005. Pada masa itu, Mahathir telah bersara dan Tun Abdullah Ahmad Badawi adalah menteri kewangan dan juga perdana menteri.

2 comments:

  1. Najib lambat keras. Nak kepastian tanya Kak Mah. Tapi bila Najib jadi keras, Mukris dan Mahyuddin pon kena penyepak dia. Sekarang dia sedang keras. Jangan underrated orang lambat keras sebab nya lambat keras lambat Lembik. Tahan lama tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul beb, yang cepat keras akhirnya terkulai lebih awal. mula la nak salahkan ubat itu tak bagus la, ubat ini tipu la. akhirnya salahkan geng dia waktu tu yang kononnya sokong dia beli ubat keras...

      Delete

TERKANTOI Lebihkan KRONI Untuk Projek Mewah Tahun 2002, Mahathir Salahkan Menteri Kabinet

Tuesday 22 November 2016 ·



Zaman Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, dan zaman-zaman sebelum itu, Laporan Ketua Audit Negara tidak dibuka untuk tatapan awam. Apa-apa sahaja penyelewengan dan penyalahgunaan wang negara, hanya diketahui oleh segelintir Ahli Parlimen yang diberikan kesempatan membaca Laporan Ketua Audit. Orang ramai pula hanya dapat mengetahui menerusi kempen dan ceramah oleh Ahli-Ahli Parlimen berkenaan.

Kalau ada pun pada waktu itu bukti, hanyalah salinan-salinan dokumen yang diseludup untuk diberikan kepada masyarakat. Namun ianya dilakukan dalam keadaan paling sembunyi dan penuh kebimbangan.

Sekarang, Laporan Ketua Audit Negara sudah terbuka kepada awam. Sama ada rajin membaca atau tidak sahaja. Sama ada terfikir mengapa tiada tindakan daripada pihak berkuasa, khususnya SPRM berlandaskan kepada Laporan Ketua Audit Negara atau tidak sahaja. Sama ada berasa hairan atau tidak, mengapa JPA dan SPA tidak mengambil sebarang tindakan yang lebih tegas terhadap kakitangan terlibat dalam penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

Mahathir tahu, Laporan Ketua Audit Negara lambat-laun akan mendedahkan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang menjadi amalan pada sepanjang tahun-tahun pentabdirannya.

Akhirnya, Laporan Ketua Audit Negara 2015 (Siri 2) mendedahkan pada tahun 2001, Menteri Kewangan yang disandang oleh Mahathir waktu itu, telah membatalkan semua kontrak (15 kesemuanya) bagi menjalankan kerja-kerja pengorekan di pelabuhan-pelabuhan di negara ini. Sebaliknya kontrak yang bernilai RM507.77 juta diserahkan sepenuhnya kepada sebuah syarikat yang baru ditubuhkan pada Jun 2002, Malaysian Maritime and Dredging Corporation Sdn. Bhd. (MMDC).

Ketua Audit Negara dalam laporannya mengatakan, siasatan mendedahkan pada 10 Ogos 2002, Kementerian Kewangan memutuskan semua tender pengorekan muara sungai dengan tempoh konsesi 15 tahun sebelum itu telah dibatalkan dan Menteri Kewangan telah mengarahkan agar kontrak tersebut diberikan kepada MMDC.

Pemeriksaan Jabatan Audit juga tidak menemui sebarang dokumen berkaitan dengan perbincangan penilaian atau kajian mengenai keputusan di peringkat Kementerian Pengangkutan.

Mahathir telah menafikan peranannya dalam pemberian kontrak tersebut secara langsung kepada MMDC. Sebaliknya dia menyalahkan Kabinet. Menurutnya, Kabinet yang meluluskan pemberian kontrak tersebut.  (RUJUK SINI)

Ketika ditanya, Mahathir berkata, Laporan Ketua Audit Negara itu hanyalah satu tuduhan dan tidak disertakan dengan bukti.

Senangnya Mahathir membuat penafian. Sekadar nafi!

Pada tahun 2003, kata Ketua Audit Negara, Unit Perancang Ekonomi (EPU) mengarahkan Kementerian Pengangkutan menyediakan perjanjian konsesi, yang bakal menjadikannya satu projek penswastaan tertakluk kepada kelulusan kabinet.

Bagaimanapun, pada 25 Jun 2003, Kementerian Kewangan memaklumkan (kepada EPU) bahawa kontrak yang ditawarkan kepada MMDC itu adalah kontrak jangka panjang dan bukannya konsesi penswastaan. Oleh itu, satu perjanjian hak eksklusif perlu ditandatangani antara Kementerian Pengangkutan dan MMDC.

Berikutan itu, Kementerian Pengangkutan pada 8 Julai 2003, memaklumkan kepada EPU bahawa ia tidak berhasrat untuk menyediakan kertas kerja mengenai perkara berkenaan dan mendapatkan kelulusan kabinet.

Pada 22 Ogos 2005, Kementerian Kewangan bersetuju bahawa MMDC akan diberikan kontrak jangka panjang, bagi tempoh 15 tahun, dengan syarat Kementerian Pengangkutan mendapatkan kelulusan daripada kabinet.

Siasatan mendedahkan bahawa tidak ada bukti bahawa Kementerian Pengangkutan telah mendapatkan kelulusan Kabinet, seperti yang diarahkan oleh Kementerian Kewangan.

Kontrak itu ditandatangani antara MMDC dan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan pada bulan Oktober 2005. Pada masa itu, Mahathir telah bersara dan Tun Abdullah Ahmad Badawi adalah menteri kewangan dan juga perdana menteri.

2 comments:

Ted Manoff said...
22 November 2016 at 14:44  

Najib lambat keras. Nak kepastian tanya Kak Mah. Tapi bila Najib jadi keras, Mukris dan Mahyuddin pon kena penyepak dia. Sekarang dia sedang keras. Jangan underrated orang lambat keras sebab nya lambat keras lambat Lembik. Tahan lama tu.

Anonymous said...
22 November 2016 at 19:48  

betul beb, yang cepat keras akhirnya terkulai lebih awal. mula la nak salahkan ubat itu tak bagus la, ubat ini tipu la. akhirnya salahkan geng dia waktu tu yang kononnya sokong dia beli ubat keras...

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks