LIM GUAN ENG Terlupa, Sekolah Vernakular Sememangnya Adalah Politik Yang Melahirkan DAP

Friday 24 October 2014

Tiada sebarang peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia dalam mana-mana Artikel, sub-artikel mahupun klausa yang membolehkan kewujudan sekolah-sekolah vernakular menjadi inspirasi dan aspirasi sebuah negara bernama Malaysia. Sebaliknya, kewujudan sekolah-sekolah vernakular adalah kerana kerana politik yang dibawa dari tanah leluhur (dalam kes ini, China dan India).

Sekolah-sekolah vernakular yang sepatutnya telah dihapuskan sebaik-baik sahaja negara ini bebas daripada belenggu penjajahan, bagaimanapun, dibenarkan wujud memandangkan kebanyakan kaum imigran dari India dan China pada waktu itu, masih gagal bercakap dan memahami Bahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan. Bagaimanapun berdasarkan kepada Dasar Pelajaran Razak dan Dasar Pelajaran Rahman Talib, sekolah-sekolah vernakular perlu dihapuskan bagi membolehkan hanya satu aliran pendidikan sahaja dibenarkan di negara ini.

Manakala sekolah-sekolah agama dan sekolah-sekolah pondok pula mempunyai peruntukan di dalam Perlembagaan Malaysia, sekaligus tidak boleh diganggu, dipertikaikan atau dihalang oleh mana-mana pihak termasuklah oleh lembaga pengelola sekolah-sekolah vernakular.

Buta perut dan gagal fahami Perlembagaan negara sendiri, mendorong ramai yang melihat kewujudan sekolah-sekolah vernakular di serata Malaysia sebagai 'PERKARA BIASA'. Namun perubahan masa membuatkan masyarakat hari ini lebih peka dengan apa yang berlaku dalam negara sendiri. Semakan dan kajian dalam Perlembagaan Malaysia mendapati, sekolah-sekolah vernakular tidak kebal daripada kritikan atau desakan agar dibubarkan, dilupuskan mahupun dipaksa tutup oleh pihak berkuasa.

Seringkali golongan berkenaan menggunakan hujah bahawa menutup sekolah-sekolah vernakular bererti menghalang pembelajaran dan amalan Bahasa Ibunda serta kebudayaan bangsa imigran tersebut, untuk menghalalkan tindakan di bawah Akta Hasutan.

Sesuatu yang mereka langsung terlupa ialah, pendidikan bahasa dan kebudayaan sebenarnya boleh diwujudkan di sekolah-sekolah kebangsaan yang telah menggabungkan sekolah aliran Melayu dan Inggeris pada zaman setelah merdeka. Sebarang kurikulum di sekolah-sekolah vernakular sebenarnya sudah pun ada di sekolah-sekolah kebangsaan.

 Malangnya kerana kepentingan politik, sekolah-sekolah vernakular terpaksa dibenarkan terus wujud sungguhpun sekolah-sekolah tersebut lebih banyak membiakkan perpecahan kaum dan semangat perkauman yang sangat menebal.

Bayangkan dari tahun 1957 sehingga 2014, masih ramai anak-anak imigran yang belum mahir menguasai Bahasa Kebangsaan, gagal memahami dan menghormati agama Islam yang merupakan agama rasmi, tidak berterima kasih kerana mempunyai peluang untuk tinggal dan jauh lebih bebas berbanding rakan-rakan imigran mereka di negara-negara lain dengan keistimewaan hak yang tidak dimiliki oleh imigran-imigran di negara selain Malaysia.

Justeru, apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, sekolah-sekolah vernakular tidak seharusnya dijadikan bahan politik, sepatutnya Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang itu sedar bahawa, saranannya itu tidak lebih daripada cakap-cakap politik yang sebenarnya mahu melihat polarisasi kaum di Malaysia terus melebar. Kegagalan untuk berasimilasi dengan negara ini, merupakan kejayaan terbesar kepada DAP.

Ini adalah kerana, selagi sekolah vernakular wujud, selagi itulah DAP akan dapat bertahan. Apabila sekolah-sekolah vernakular diperkukuhkan dan kerajaan pula sentiasa tunduk serta tertipu, DAP dan cita-citanya untuk menguasai Malaysia, akan tercapai dengan mudah.

Orang seperti Lim Guan Eng atau mana-mana individu yang terus mempertahankan kewujudan sekolah-sekolah vernakular sepatutnya ditangkap dan dihukum di bawah Akta Hasutan kerana mereka sebenarnya menghasut rakyat negara ini agar berpecah belah, bukan sebaliknya!

4 comments:

  1. KALAU NAK SEKOLAH CINA....BAHASA CINA....PERGI BALIK NEGARA NENEK MOYANG KAMU.
    RIMAS DENGAN CINA TAK RETI BAHASA DAN ADAT MELAYU NI.
    KERAJAAN TAK NAK BERTEGAS. PUAK INI SEMAKIN KITA BERTOLERANSI...KEPALA KITA DIPIJAK2NYA.

    ReplyDelete
  2. bukan ke najib dah berjanji tak akan tutup sekolah tu?
    najib disayangi selamanya..

    oh my najib senggol2 bahuuuuuu.. lalala.

    oh ah jib gor.. lalala.

    ReplyDelete
  3. Ini kerajaan P***M***.

    ReplyDelete
  4. Cina laknat ni x pernah lupa tetapi ada satu Melayu laknat yg lupa.Melayu laknat tersebutx lain x bukan PM melayu laknat yang perasan hebat.
    Mudah2an pendek umur kau atau hidup dalam keadaan laknat selamanya wahai PM Melayu laknat.

    ReplyDelete

LIM GUAN ENG Terlupa, Sekolah Vernakular Sememangnya Adalah Politik Yang Melahirkan DAP

Friday 24 October 2014 ·

Tiada sebarang peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia dalam mana-mana Artikel, sub-artikel mahupun klausa yang membolehkan kewujudan sekolah-sekolah vernakular menjadi inspirasi dan aspirasi sebuah negara bernama Malaysia. Sebaliknya, kewujudan sekolah-sekolah vernakular adalah kerana kerana politik yang dibawa dari tanah leluhur (dalam kes ini, China dan India).

Sekolah-sekolah vernakular yang sepatutnya telah dihapuskan sebaik-baik sahaja negara ini bebas daripada belenggu penjajahan, bagaimanapun, dibenarkan wujud memandangkan kebanyakan kaum imigran dari India dan China pada waktu itu, masih gagal bercakap dan memahami Bahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan. Bagaimanapun berdasarkan kepada Dasar Pelajaran Razak dan Dasar Pelajaran Rahman Talib, sekolah-sekolah vernakular perlu dihapuskan bagi membolehkan hanya satu aliran pendidikan sahaja dibenarkan di negara ini.

Manakala sekolah-sekolah agama dan sekolah-sekolah pondok pula mempunyai peruntukan di dalam Perlembagaan Malaysia, sekaligus tidak boleh diganggu, dipertikaikan atau dihalang oleh mana-mana pihak termasuklah oleh lembaga pengelola sekolah-sekolah vernakular.

Buta perut dan gagal fahami Perlembagaan negara sendiri, mendorong ramai yang melihat kewujudan sekolah-sekolah vernakular di serata Malaysia sebagai 'PERKARA BIASA'. Namun perubahan masa membuatkan masyarakat hari ini lebih peka dengan apa yang berlaku dalam negara sendiri. Semakan dan kajian dalam Perlembagaan Malaysia mendapati, sekolah-sekolah vernakular tidak kebal daripada kritikan atau desakan agar dibubarkan, dilupuskan mahupun dipaksa tutup oleh pihak berkuasa.

Seringkali golongan berkenaan menggunakan hujah bahawa menutup sekolah-sekolah vernakular bererti menghalang pembelajaran dan amalan Bahasa Ibunda serta kebudayaan bangsa imigran tersebut, untuk menghalalkan tindakan di bawah Akta Hasutan.

Sesuatu yang mereka langsung terlupa ialah, pendidikan bahasa dan kebudayaan sebenarnya boleh diwujudkan di sekolah-sekolah kebangsaan yang telah menggabungkan sekolah aliran Melayu dan Inggeris pada zaman setelah merdeka. Sebarang kurikulum di sekolah-sekolah vernakular sebenarnya sudah pun ada di sekolah-sekolah kebangsaan.

 Malangnya kerana kepentingan politik, sekolah-sekolah vernakular terpaksa dibenarkan terus wujud sungguhpun sekolah-sekolah tersebut lebih banyak membiakkan perpecahan kaum dan semangat perkauman yang sangat menebal.

Bayangkan dari tahun 1957 sehingga 2014, masih ramai anak-anak imigran yang belum mahir menguasai Bahasa Kebangsaan, gagal memahami dan menghormati agama Islam yang merupakan agama rasmi, tidak berterima kasih kerana mempunyai peluang untuk tinggal dan jauh lebih bebas berbanding rakan-rakan imigran mereka di negara-negara lain dengan keistimewaan hak yang tidak dimiliki oleh imigran-imigran di negara selain Malaysia.

Justeru, apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, sekolah-sekolah vernakular tidak seharusnya dijadikan bahan politik, sepatutnya Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang itu sedar bahawa, saranannya itu tidak lebih daripada cakap-cakap politik yang sebenarnya mahu melihat polarisasi kaum di Malaysia terus melebar. Kegagalan untuk berasimilasi dengan negara ini, merupakan kejayaan terbesar kepada DAP.

Ini adalah kerana, selagi sekolah vernakular wujud, selagi itulah DAP akan dapat bertahan. Apabila sekolah-sekolah vernakular diperkukuhkan dan kerajaan pula sentiasa tunduk serta tertipu, DAP dan cita-citanya untuk menguasai Malaysia, akan tercapai dengan mudah.

Orang seperti Lim Guan Eng atau mana-mana individu yang terus mempertahankan kewujudan sekolah-sekolah vernakular sepatutnya ditangkap dan dihukum di bawah Akta Hasutan kerana mereka sebenarnya menghasut rakyat negara ini agar berpecah belah, bukan sebaliknya!

4 comments:

Anonymous said...
24 October 2014 at 21:32  

KALAU NAK SEKOLAH CINA....BAHASA CINA....PERGI BALIK NEGARA NENEK MOYANG KAMU.
RIMAS DENGAN CINA TAK RETI BAHASA DAN ADAT MELAYU NI.
KERAJAAN TAK NAK BERTEGAS. PUAK INI SEMAKIN KITA BERTOLERANSI...KEPALA KITA DIPIJAK2NYA.

Anonymous said...
24 October 2014 at 21:41  

bukan ke najib dah berjanji tak akan tutup sekolah tu?
najib disayangi selamanya..

oh my najib senggol2 bahuuuuuu.. lalala.

oh ah jib gor.. lalala.

Anonymous said...
24 October 2014 at 22:53  

Ini kerajaan P***M***.

Anonymous said...
25 October 2014 at 06:07  

Cina laknat ni x pernah lupa tetapi ada satu Melayu laknat yg lupa.Melayu laknat tersebutx lain x bukan PM melayu laknat yang perasan hebat.
Mudah2an pendek umur kau atau hidup dalam keadaan laknat selamanya wahai PM Melayu laknat.

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks