Pages - Menu

Sunday 22 June 2014

Sembang 1 Juta Bantah Lynas Sampai Tutup Operasi Kilang Tak Kesampaian!


6 bulan dahulu, Wong Tack berjanji akan membawa 1 juta orang untuk berdemonstrasi sehingga kilang Lynas di Gebeng ditutup.

"Kami akan tutup kilang ini pada 22 Jun nanti. Kami berikan masa kepada kamu enam bulan. 1.2 juta rakyat Malaysia sudah pun menandatangani petisyen yang menyokong kami," kata Wong Tack, Pengerusi Himpunan Hijau enam bulan dahulu.

Hari ini, 22 Jun, Wong Tack dan Himpunan Hijau mengotakan janji untuk berkumpul di hadapan pintu masuk Lynas Advanced Material Plant (LAMP) sehinggalah kilang tersebut ditutup.


Malangnya, jumlah yang hadir tidaklah sampai 1 juta orang sebagaimana yang dijanjikan. Bahkan jumlahnya hanya beberapa ratus orang sahaja, meskipun Tian Chua cuba menggembar-gemburkan demonstrasi tersebut menerusi Twitternya.



Wong Tack yang merupakan seorang pemilik ladang kelapa sawit yang kaya di Sabah, merupakan antara golongan yang cukup kuat menghalang kemasukan pelabur-pelabur baru menerusi syarikat-syarikat pegangan Bumiputera seperti Lynas. Walaupun di Shah Alam, Selangor, Shinetsu turut beroperasi sama seperti Lynas, DAP dan Himpunan Hijau langsung tidak menyentuhnya. Bahkan langsung tidak menyebut walaupun kilang Shinetsu terletak tidak jauh dari kawasan perumahan, tidak seperti Lynas!

2 comments:

  1. Inilah benih chauvanist cibai Dapigs, kalau pemegang share terbesar takkan dia heboh, kalau melayu punya.... Apa saja mahu kacau, lanchau Mai cibai, product buatan dia jgn beli la....

    ReplyDelete
  2. Cina ni bunuh je.

    ReplyDelete