ERL Hanya Satu Contoh Bagaimana Pentadbiran Najib Tidak Boleh Hanya Menuding Jari Tetapi Segera Cari Jalan Penyelesaian Untuk Sekat Keserakahan Kroni!

Wednesday, 30 December 2015



Isu ERL masih belum berakhir... masih ada lagi pendedahan yang dibuat sebagai 'membalas' tuduhan bahawa tambang ERL telah dinaikkan kerana kelemahan Najib Abdul Razak. Cuma kali ini, lebih menarik kerana wujudnya pembabitan Anwar Ibrahim menerusi ABRAR Group yang turut terlibat dalam pengambilan untung serta penganiayaan kepada rakyat awam yang perlu membayar lebih untuk kepentingan kroni.

Ramai yang keliru tentang pegangan-pegangan dalam ERL ketika projek tersebut mula-mula dilancarkan.

Apabila perjanjian konsesi ditandatangani pada tahun 1997, pemegang-pemegang saham adalah YTL (40%), Tabung Haji (40%) dan ABRAR Corp - kemudian dikenali sebagai Mun Loong Bhd (20%).

Syarikat konsesi ERL kemudiannya dianugerahkan kepada Syarikat Pembinaan YTL sebagai kontraktor utama untuk projek tersebut manakala Tabung Haji dan Bank Pembangunan sebagai pembiaya projek berkenaan.

Selepas Anwar Ibrahim disingkirkan daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998, pegangan 20% ABRAR Corp telah dijual - 10% dibeli oleh YTL manakala 10% lagi dibeli oleh Trisilco Equity yang 100% dimiliki oleh bekas CEO dan Pengerusi Proton, Nadzmi Salleh.

Berdasarkan dokumen yang dibocorkan oleh RPK, masalah konsesi ini ialah terma-terma perjanjian yang membolehkan:

(a) Beberapa peratus cukai lapangan terbang antarabangsa dan domestik - sama ada penumpang KLIA menggunakan ERL atau tidak - perlu membayar kepada ERL dengan peningkatan bayaran sebanyak 10% setiap 5 tahun sehinggalah tahun berakhir konsesi.

(b) Modal berbayar usahaniaga itu hanyalah RM69 juta sedangkan keseluruhan kos projek adalah RM2.4 bilion dengan pembiayaan datangnya daripada Tabung Haji dan Bank Pembangunan dalam bentuk pinjaman mudah.

(c) Peningkatan kadar tambang agak 'lumayan' iaitu peningkatan dari RM35 menjadi RM97 pada tahun 2019 dan RM126 setiap hala pada tahun 2024.

(d) Perolehan yang bakal diperolehi daripada projek tersebut adalah berdasarkan penepatan dan berdasarkan perolehan sebanyak RM1 bilion setahun bermula 2014 dan meningkat menjadi RM2.5 bilion setahun menjelang 2024 yang mana sangat tinggi berbanding keseluruhan kos iaitu RM2.4 bilion.

(e) Kerajaan perlu membayar pampasan sekiranya harga tiket tidak dibenarkan naik. Kali terakhir adalah sebanyak RM2.9 bilion perlu dibayar sekiranya kadar harga baru tidak dinaikkan, sekaligus jauh lebih besar berbanding jumlah kos keseluruhan projek sebanyak RM2.4 bilion. Jumlah tersebut akan menjadi lebih besar pada tahun 2019 apabila kajian semula kadar harga tiba.

(6) Konsesi ini akan berlangsung selama 30 tahun dan boleh diperbaharui untuk 30 tahun seterusnya.

Memang benar bahawa 40% pegangan dimiliki oleh Tabung Haji yang turut menikmati kenaikan perolehan tetapi YTL sebenarnya yang membolot perolehan besar daripada perjanjian berat sebelah itu selepas mereka berjaya mengaut keuntungan menerusi pembinaan apatah lagi dengan pegangan sebanyak 50% dan tidak mengeluarkan walau sesen pun modal memandangkan setiap modal dibiayai oleh Tabung Haji dan Bank Pembangunan.

Bak kata Tengku Razaleigh Hamzah, hentikan tuding jari kerana perjanjian tetap perjanjian, namun yang menanggung adalah rakyat. (RUJUK SINI) Sama ada menuding pentadbiran lalu yang menyediakan perjanjian berat sebelah yang menekan dan menghirup darah rakyat tersebut, atau pun menyalahkan Najib kerana gagal memanipulasi undang-undang untuk mengkaji semula perjanjian tersebut sekaligus sanggup berhadapan dengan natijah undang-undang kerana mengganggu PERJANJIAN YANG TELAH DILINDUNGI oleh pentadbiran terdahulu.

Kerajaan di bawah pentadbiran Najib Abdul Razak nampaknya perlu melakukan sesuatu yang sangat drastik dan tidak lagi bersifat konvensional untuk mengelakkan wang rakyat daripada mengalir ke dalam saku kapitalis-kapitalis yang selama ini bergayut di jari kepimpinan terdahulu.

Persoalannya, bila lagi selepas 1MDB yang dilihat merupakan jalan yang dirintis oleh Najib untuk mengubah keadaan tersebut diserang bertalu-talu dan Najib pula kelihatan seperti orang salah tanpa dapat menerangkan secara jelas tentang matlamat sebenar 1MDB untuk membetulkan kepincangan dan perjanjian berat sebelah yang telah dicipta oleh kepimpinan terdahulu?


3 comments:

  1. OOOOOO....GITU KAEDAHNYA. PATUTLAH RAMAI YANG MELOMPAT. PASAL DUIT JER....BUKAN PASAL RAKYAT PUN....

    ReplyDelete
  2. Nak tunjukkan kebodohan pun tak perlulah terang sangat. Kalau pentadbiran terdahulu boleh kutip GST, ERL tu boleh dikasi free saja.

    ReplyDelete
  3. Tutup je la ERL..

    ReplyDelete

ERL Hanya Satu Contoh Bagaimana Pentadbiran Najib Tidak Boleh Hanya Menuding Jari Tetapi Segera Cari Jalan Penyelesaian Untuk Sekat Keserakahan Kroni!

Wednesday, 30 December 2015 ·



Isu ERL masih belum berakhir... masih ada lagi pendedahan yang dibuat sebagai 'membalas' tuduhan bahawa tambang ERL telah dinaikkan kerana kelemahan Najib Abdul Razak. Cuma kali ini, lebih menarik kerana wujudnya pembabitan Anwar Ibrahim menerusi ABRAR Group yang turut terlibat dalam pengambilan untung serta penganiayaan kepada rakyat awam yang perlu membayar lebih untuk kepentingan kroni.

Ramai yang keliru tentang pegangan-pegangan dalam ERL ketika projek tersebut mula-mula dilancarkan.

Apabila perjanjian konsesi ditandatangani pada tahun 1997, pemegang-pemegang saham adalah YTL (40%), Tabung Haji (40%) dan ABRAR Corp - kemudian dikenali sebagai Mun Loong Bhd (20%).

Syarikat konsesi ERL kemudiannya dianugerahkan kepada Syarikat Pembinaan YTL sebagai kontraktor utama untuk projek tersebut manakala Tabung Haji dan Bank Pembangunan sebagai pembiaya projek berkenaan.

Selepas Anwar Ibrahim disingkirkan daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998, pegangan 20% ABRAR Corp telah dijual - 10% dibeli oleh YTL manakala 10% lagi dibeli oleh Trisilco Equity yang 100% dimiliki oleh bekas CEO dan Pengerusi Proton, Nadzmi Salleh.

Berdasarkan dokumen yang dibocorkan oleh RPK, masalah konsesi ini ialah terma-terma perjanjian yang membolehkan:

(a) Beberapa peratus cukai lapangan terbang antarabangsa dan domestik - sama ada penumpang KLIA menggunakan ERL atau tidak - perlu membayar kepada ERL dengan peningkatan bayaran sebanyak 10% setiap 5 tahun sehinggalah tahun berakhir konsesi.

(b) Modal berbayar usahaniaga itu hanyalah RM69 juta sedangkan keseluruhan kos projek adalah RM2.4 bilion dengan pembiayaan datangnya daripada Tabung Haji dan Bank Pembangunan dalam bentuk pinjaman mudah.

(c) Peningkatan kadar tambang agak 'lumayan' iaitu peningkatan dari RM35 menjadi RM97 pada tahun 2019 dan RM126 setiap hala pada tahun 2024.

(d) Perolehan yang bakal diperolehi daripada projek tersebut adalah berdasarkan penepatan dan berdasarkan perolehan sebanyak RM1 bilion setahun bermula 2014 dan meningkat menjadi RM2.5 bilion setahun menjelang 2024 yang mana sangat tinggi berbanding keseluruhan kos iaitu RM2.4 bilion.

(e) Kerajaan perlu membayar pampasan sekiranya harga tiket tidak dibenarkan naik. Kali terakhir adalah sebanyak RM2.9 bilion perlu dibayar sekiranya kadar harga baru tidak dinaikkan, sekaligus jauh lebih besar berbanding jumlah kos keseluruhan projek sebanyak RM2.4 bilion. Jumlah tersebut akan menjadi lebih besar pada tahun 2019 apabila kajian semula kadar harga tiba.

(6) Konsesi ini akan berlangsung selama 30 tahun dan boleh diperbaharui untuk 30 tahun seterusnya.

Memang benar bahawa 40% pegangan dimiliki oleh Tabung Haji yang turut menikmati kenaikan perolehan tetapi YTL sebenarnya yang membolot perolehan besar daripada perjanjian berat sebelah itu selepas mereka berjaya mengaut keuntungan menerusi pembinaan apatah lagi dengan pegangan sebanyak 50% dan tidak mengeluarkan walau sesen pun modal memandangkan setiap modal dibiayai oleh Tabung Haji dan Bank Pembangunan.

Bak kata Tengku Razaleigh Hamzah, hentikan tuding jari kerana perjanjian tetap perjanjian, namun yang menanggung adalah rakyat. (RUJUK SINI) Sama ada menuding pentadbiran lalu yang menyediakan perjanjian berat sebelah yang menekan dan menghirup darah rakyat tersebut, atau pun menyalahkan Najib kerana gagal memanipulasi undang-undang untuk mengkaji semula perjanjian tersebut sekaligus sanggup berhadapan dengan natijah undang-undang kerana mengganggu PERJANJIAN YANG TELAH DILINDUNGI oleh pentadbiran terdahulu.

Kerajaan di bawah pentadbiran Najib Abdul Razak nampaknya perlu melakukan sesuatu yang sangat drastik dan tidak lagi bersifat konvensional untuk mengelakkan wang rakyat daripada mengalir ke dalam saku kapitalis-kapitalis yang selama ini bergayut di jari kepimpinan terdahulu.

Persoalannya, bila lagi selepas 1MDB yang dilihat merupakan jalan yang dirintis oleh Najib untuk mengubah keadaan tersebut diserang bertalu-talu dan Najib pula kelihatan seperti orang salah tanpa dapat menerangkan secara jelas tentang matlamat sebenar 1MDB untuk membetulkan kepincangan dan perjanjian berat sebelah yang telah dicipta oleh kepimpinan terdahulu?


3 comments:

Anonymous said...
30 December 2015 at 19:44  

OOOOOO....GITU KAEDAHNYA. PATUTLAH RAMAI YANG MELOMPAT. PASAL DUIT JER....BUKAN PASAL RAKYAT PUN....

Anonymous said...
30 December 2015 at 19:47  

Nak tunjukkan kebodohan pun tak perlulah terang sangat. Kalau pentadbiran terdahulu boleh kutip GST, ERL tu boleh dikasi free saja.

Anonymous said...
30 December 2015 at 23:03  

Tutup je la ERL..

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks