TINDAKAN TAMATKAN PENAJAAN MARA UNTUK PELAJAR KE TAYLOR UNIVERSITY ADALAH WAJAR DAN BUKAN RASIS

Monday, 21 September 2015


Kalau ada chauvinist dan Cina DAP persoalkan selain melabelkan rasis kepada tindakan MARA dan Datuk Seri Ismail Sabri mengarahkan penamatan penajaan pelajar-pelajar baru ke Taylor University, seharusnya perlu juga dibangkitkan, mana agensi atau badan-badan yang mengeluarkan biasiswa pelajaran korporat bukan Melayu yang memberikan tajaan kepada para pelajar di IPTA-IPTA milik Bumiputera.

Isu MARA dan Taylor University dijangka akan digunakan sepenuhnya oleh DAP dan chauvinist untuk menunjukkan kerajaan hari ini adalah kerajaan rasis, sepertimana yang cuba digambarkan oleh sebahagian besar pemimpin MCA, termasuklah yang terbaru, Pergerakan Pemuda MCA Gelang Patah yang tidak sedar diri.

Bagaimanapun, mereka sendiri tidak pernah bercakap tentang kegagalan mereka bagi tujuan asimilasi dan perpaduan, sebaliknya yang mereka sentiasa titik beratkan adalah keuntungan sebelah pihak.

Duit daripada MARA, mereka mahu dan tuntut dengan pelbagai kaedah tetapi untuk mereka sendiri menaja pelajar-pelajar mereka ke IPTA-IPTA milik bukan golongan mereka, amat sukar dilakukan. Bahkan ada pula gerakan yang meremeh-remehkan IPTA milik bukan golongan mereka, termasuklah memperlekeh-lekehkan sistem pelajaran kebangsaan dan sekolah-sekolah kerajaan.

MARA mahupun agensi-agensi lain yang fungsinya adalah untuk kemajuan masyarakat Bumiputera, seharusnya lebih menitikberatkan masalah ini. Tiada gunanya jikalau peruntukan besar untuk kemajuan Bumiputera akhirnya mengalir kepada golongan yang pada setiap masa, melihat ia adalah peluang kepada mereka untuk mengumpulkan keuntungan besar tetapi pada masa yang sama, berusah melakukan perlecehan sepertimana yang dilakukan oleh Taylor University.

Sekarang adalah masanya untuk bertindak. Sabah dan Sarawak merupakan dua buah negeri yang memerlukan dana serta peruntukan besar untuk masyarakat Bumiputera yang ketinggalan dalam industri pendidikan. IPTA-IPTA milik MARA dan beberapa agensi lain termasuklah UNIKOP boleh dibantu dengan peruntukan-peruntukan tersebut di kedua-dua buah negeri tersebut.

Sabah dan Sarawak, sekalipun terdapat gambaran kononnya masyarakat di sana tidak begitu menitikberatkan perbezaan kaum dan agama, hakikat yang berlaku di bawah adalah berbeza sama sekali daripada yang dituturkan. Masyarakat yang diwakili oleh DAP sangat agresif terutama sekali dalam menuntut tanah-tanah kerajaan termasuklah menipu sijil Anak Negeri untuk merampas tanah-tanah kerajaan bagi kelompok mereka.

Ditambah pula dengan usaha mengeluarkan Sabah dan Sarawak dari Malaysia dan meletakkan kedua-dua negeri itu sebagai koloni Barat melibatkan spesies-spesies sebangsa DAP, menunjukkan dengan jelas bahawa niat mereka tidak pernah elok sekalipun, mereka mendapat layanan yang sangat baik.

Justeru, MARA telah melakukan dan mengambil tindakan yang bijak dan tepat pada masanya.

Ini adalah masanya untuk membangunkan masyarakat Bumiputera di seluruh negara terutama di sektor pendidikan.

5 comments:

  1. pemuda MCA gelang patah tu kecewa sbb ketua mereka x dicalonkan utk jd MP gelang patah pd PRU yg lepas..bila BN letakkan ex mb johor datuk ghani othman sbg calon maka mereka terus x membantu calon BN untuk menang..mereka suruh pengundi mengundi calon DAP iaitu LKS tua ganyut

    ReplyDelete
  2. Kalau rasis pun yg ko sibuk nape..terpulanglah pd mara..

    ReplyDelete
  3. SYUKUR ALHAMDULILLAH! MEKASIH sgt. pd. YB DS Ismail Sabri kita yg. sungguh BERANI dan MULIA ni! Betul juga cakap BERNAS dr. MM - apahal pelajaq-pelajaq yg. diTAJA K'jaan boleh sewenangnya diHANTAQ ke taylorBANGKAI BABI RASIS ni - yg. MUTU Pensyarah ASINGnya pun kita tak tau, yg. sekrg. aku syak akan SABOTAJ pula pelajaq-pelaja BUMIUTERA Islam/Melayu yg. pi Perhimpunan Melayu/Rakyat BERSATU tu dgn. markah RENDAH, setelah SABOTAJ sy. bas tu! Aku syak si taukeh TaylorJILAKE ni ini sekoq lagi TAUKEH Penjilat si Madey-amat-BANGSAT mcm. si VincentKEPARAT-DALANG-DUA-MUKA tu Tengok si Madey-amat-BANGSAT ni GERTAK YAB PM tercinta kita diMInsiderJILAKE dlm. "Najib risks arrest if he travels abroad, says Dr Mahathir"!

    Patutnya dibuat juga REPOT polis supaya SPRM buka balik kes Pulau TIOMAN cthnya di mana disyaki tanah kampung BUMIPUTERA Islam/Melayu diPAKSA jual dgn. amat MURAH kat si Pendatang KAPIRDAJAL termasuk dari SingaPORK dan si PENJILAT PENGKHIANAT Kedah ni! Siasat juga satu lagi hotel mewah VincentPENJILAT ni kat Langkawi - JANGAN pula keadaan pengambilan tanah org. kampung yg. sama spt. di Tioman! Kat siapa RAKYAT boleh MENGADU no, kalau si SPRM ni tak buat KERJA dia dgn. betul – takkan SPRM ni KEBAL undg-undg. pula (yg. ganjilnya bukan main BERAPI nak SIASAT IMDB dan YAB PM kami saja – tapi isu DEIG tu mahupun DERMA utk. PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI dr. CIA-Mossad/Soros-NED/PAP, awat SPRM ni senyap aja?)!

    Sudah tiba masanya, para KETURUNAN penduduk kpg. Islam/Melayu kita termasuk di TIOMAN (dan mungkin Langkawi) ini berhak dpt. KEADILAN dan PAMPASAN yg. sewajarnya!
    Dan SPRM buka juga balik kes ini - lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini psl. si DALANG DUA MUKA PENGKHIANAT-no-1 di http://thekl-chronicle.blogspot.com/2015/08/warkah-buat-tun-mahathir-benarkah.html (walau telah dinafikan VincentPENJILAT tu, kenapa YAB PM kita boleh pula diSIASAT dgn. begitu KEJAM hanya berdasarkan FITNAH-FITNAH palsu berkaitan IMDB):
    Warkah Buat Tun Mahathir: Benarkah Vincent Tan Derma RM 400 juta Kepada @dapmalaysia?
    Amin Yatim, Wednesday, August 5, 2015!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  4. Hentikan juga subsidi kepada Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR), Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (KUTAR) dan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang turut menerima subsidi kerajaan menjadikan IPT ini seperti UiTM, di mana pelajarnya hanya membayar beberapa ratus ringgit sahaja untuk yuran pengajian.. apabila Diana Sofiya dan macai DAP bercakap tentang kelebihan UiTM mereka sengaja buat buat lupa IPT mereka yang turut di'jaga' kerajaan sama seperti UiTM. Malangnya pelajar di IPT tersebut langsung tidak tahu mengapa yuran pengajian mereka rendah berbanding Taylors, Lim Kok Wing, Berjaya dll lagi.. sebab tidak pernah mereka tahu bahawa yuran mereka disubsidi oleh kerajaan.. sebab apa..? sebab tidak pernah diberitahu oleh pihak pengurusan dan pihak akademik. Kebajikan pensyarah melayu di IPT berkenaan juga sentiada dipinggirkan.. gaji tak pernah naik dari mula berkhidmat berbelas tahun lalu.. jika ada kenaikan kepada beberapa pensyarah melayu lain.. kenaikannya amat minimal.. pensyarah India (apatah lagi Cina) lebih beruntung berbanding pensyarah melayu..- kalau tipu kenyataan oleh pensyarah melayu ini berkenaan gaji mereka maka tipulah juga saya...saya sekadar menyampaikan..
    maka rasanya dah elok benarlah kajian semula ke atas subsidi ini dibuat.. atau sekurang kurangnya kerajaan perlu umumkan berkenaan subsidi yang diberikan ini supaya orang ramai tahu..

    ReplyDelete
  5. bumiputera melayu....BANGKIT.......

    ReplyDelete

TINDAKAN TAMATKAN PENAJAAN MARA UNTUK PELAJAR KE TAYLOR UNIVERSITY ADALAH WAJAR DAN BUKAN RASIS

Monday, 21 September 2015 ·


Kalau ada chauvinist dan Cina DAP persoalkan selain melabelkan rasis kepada tindakan MARA dan Datuk Seri Ismail Sabri mengarahkan penamatan penajaan pelajar-pelajar baru ke Taylor University, seharusnya perlu juga dibangkitkan, mana agensi atau badan-badan yang mengeluarkan biasiswa pelajaran korporat bukan Melayu yang memberikan tajaan kepada para pelajar di IPTA-IPTA milik Bumiputera.

Isu MARA dan Taylor University dijangka akan digunakan sepenuhnya oleh DAP dan chauvinist untuk menunjukkan kerajaan hari ini adalah kerajaan rasis, sepertimana yang cuba digambarkan oleh sebahagian besar pemimpin MCA, termasuklah yang terbaru, Pergerakan Pemuda MCA Gelang Patah yang tidak sedar diri.

Bagaimanapun, mereka sendiri tidak pernah bercakap tentang kegagalan mereka bagi tujuan asimilasi dan perpaduan, sebaliknya yang mereka sentiasa titik beratkan adalah keuntungan sebelah pihak.

Duit daripada MARA, mereka mahu dan tuntut dengan pelbagai kaedah tetapi untuk mereka sendiri menaja pelajar-pelajar mereka ke IPTA-IPTA milik bukan golongan mereka, amat sukar dilakukan. Bahkan ada pula gerakan yang meremeh-remehkan IPTA milik bukan golongan mereka, termasuklah memperlekeh-lekehkan sistem pelajaran kebangsaan dan sekolah-sekolah kerajaan.

MARA mahupun agensi-agensi lain yang fungsinya adalah untuk kemajuan masyarakat Bumiputera, seharusnya lebih menitikberatkan masalah ini. Tiada gunanya jikalau peruntukan besar untuk kemajuan Bumiputera akhirnya mengalir kepada golongan yang pada setiap masa, melihat ia adalah peluang kepada mereka untuk mengumpulkan keuntungan besar tetapi pada masa yang sama, berusah melakukan perlecehan sepertimana yang dilakukan oleh Taylor University.

Sekarang adalah masanya untuk bertindak. Sabah dan Sarawak merupakan dua buah negeri yang memerlukan dana serta peruntukan besar untuk masyarakat Bumiputera yang ketinggalan dalam industri pendidikan. IPTA-IPTA milik MARA dan beberapa agensi lain termasuklah UNIKOP boleh dibantu dengan peruntukan-peruntukan tersebut di kedua-dua buah negeri tersebut.

Sabah dan Sarawak, sekalipun terdapat gambaran kononnya masyarakat di sana tidak begitu menitikberatkan perbezaan kaum dan agama, hakikat yang berlaku di bawah adalah berbeza sama sekali daripada yang dituturkan. Masyarakat yang diwakili oleh DAP sangat agresif terutama sekali dalam menuntut tanah-tanah kerajaan termasuklah menipu sijil Anak Negeri untuk merampas tanah-tanah kerajaan bagi kelompok mereka.

Ditambah pula dengan usaha mengeluarkan Sabah dan Sarawak dari Malaysia dan meletakkan kedua-dua negeri itu sebagai koloni Barat melibatkan spesies-spesies sebangsa DAP, menunjukkan dengan jelas bahawa niat mereka tidak pernah elok sekalipun, mereka mendapat layanan yang sangat baik.

Justeru, MARA telah melakukan dan mengambil tindakan yang bijak dan tepat pada masanya.

Ini adalah masanya untuk membangunkan masyarakat Bumiputera di seluruh negara terutama di sektor pendidikan.

5 comments:

gabenor johor said...
21 September 2015 at 22:33  

pemuda MCA gelang patah tu kecewa sbb ketua mereka x dicalonkan utk jd MP gelang patah pd PRU yg lepas..bila BN letakkan ex mb johor datuk ghani othman sbg calon maka mereka terus x membantu calon BN untuk menang..mereka suruh pengundi mengundi calon DAP iaitu LKS tua ganyut

Anonymous said...
22 September 2015 at 01:35  

Kalau rasis pun yg ko sibuk nape..terpulanglah pd mara..

Anonymous said...
22 September 2015 at 01:40  

SYUKUR ALHAMDULILLAH! MEKASIH sgt. pd. YB DS Ismail Sabri kita yg. sungguh BERANI dan MULIA ni! Betul juga cakap BERNAS dr. MM - apahal pelajaq-pelajaq yg. diTAJA K'jaan boleh sewenangnya diHANTAQ ke taylorBANGKAI BABI RASIS ni - yg. MUTU Pensyarah ASINGnya pun kita tak tau, yg. sekrg. aku syak akan SABOTAJ pula pelajaq-pelaja BUMIUTERA Islam/Melayu yg. pi Perhimpunan Melayu/Rakyat BERSATU tu dgn. markah RENDAH, setelah SABOTAJ sy. bas tu! Aku syak si taukeh TaylorJILAKE ni ini sekoq lagi TAUKEH Penjilat si Madey-amat-BANGSAT mcm. si VincentKEPARAT-DALANG-DUA-MUKA tu Tengok si Madey-amat-BANGSAT ni GERTAK YAB PM tercinta kita diMInsiderJILAKE dlm. "Najib risks arrest if he travels abroad, says Dr Mahathir"!

Patutnya dibuat juga REPOT polis supaya SPRM buka balik kes Pulau TIOMAN cthnya di mana disyaki tanah kampung BUMIPUTERA Islam/Melayu diPAKSA jual dgn. amat MURAH kat si Pendatang KAPIRDAJAL termasuk dari SingaPORK dan si PENJILAT PENGKHIANAT Kedah ni! Siasat juga satu lagi hotel mewah VincentPENJILAT ni kat Langkawi - JANGAN pula keadaan pengambilan tanah org. kampung yg. sama spt. di Tioman! Kat siapa RAKYAT boleh MENGADU no, kalau si SPRM ni tak buat KERJA dia dgn. betul – takkan SPRM ni KEBAL undg-undg. pula (yg. ganjilnya bukan main BERAPI nak SIASAT IMDB dan YAB PM kami saja – tapi isu DEIG tu mahupun DERMA utk. PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI dr. CIA-Mossad/Soros-NED/PAP, awat SPRM ni senyap aja?)!

Sudah tiba masanya, para KETURUNAN penduduk kpg. Islam/Melayu kita termasuk di TIOMAN (dan mungkin Langkawi) ini berhak dpt. KEADILAN dan PAMPASAN yg. sewajarnya!
Dan SPRM buka juga balik kes ini - lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini psl. si DALANG DUA MUKA PENGKHIANAT-no-1 di http://thekl-chronicle.blogspot.com/2015/08/warkah-buat-tun-mahathir-benarkah.html (walau telah dinafikan VincentPENJILAT tu, kenapa YAB PM kita boleh pula diSIASAT dgn. begitu KEJAM hanya berdasarkan FITNAH-FITNAH palsu berkaitan IMDB):
Warkah Buat Tun Mahathir: Benarkah Vincent Tan Derma RM 400 juta Kepada @dapmalaysia?
Amin Yatim, Wednesday, August 5, 2015!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...
22 September 2015 at 06:41  

Hentikan juga subsidi kepada Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR), Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (KUTAR) dan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang turut menerima subsidi kerajaan menjadikan IPT ini seperti UiTM, di mana pelajarnya hanya membayar beberapa ratus ringgit sahaja untuk yuran pengajian.. apabila Diana Sofiya dan macai DAP bercakap tentang kelebihan UiTM mereka sengaja buat buat lupa IPT mereka yang turut di'jaga' kerajaan sama seperti UiTM. Malangnya pelajar di IPT tersebut langsung tidak tahu mengapa yuran pengajian mereka rendah berbanding Taylors, Lim Kok Wing, Berjaya dll lagi.. sebab tidak pernah mereka tahu bahawa yuran mereka disubsidi oleh kerajaan.. sebab apa..? sebab tidak pernah diberitahu oleh pihak pengurusan dan pihak akademik. Kebajikan pensyarah melayu di IPT berkenaan juga sentiada dipinggirkan.. gaji tak pernah naik dari mula berkhidmat berbelas tahun lalu.. jika ada kenaikan kepada beberapa pensyarah melayu lain.. kenaikannya amat minimal.. pensyarah India (apatah lagi Cina) lebih beruntung berbanding pensyarah melayu..- kalau tipu kenyataan oleh pensyarah melayu ini berkenaan gaji mereka maka tipulah juga saya...saya sekadar menyampaikan..
maka rasanya dah elok benarlah kajian semula ke atas subsidi ini dibuat.. atau sekurang kurangnya kerajaan perlu umumkan berkenaan subsidi yang diberikan ini supaya orang ramai tahu..

Anonymous said...
23 September 2015 at 10:54  

bumiputera melayu....BANGKIT.......

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks