Mukhriz vs Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah... Antara Realiti dan Ilusi

Thursday, 21 January 2016



Ketika Kedah berada di tangan PAS, pergerakan UMNO di Kedah terlalu amat perlahan. UMNO Kedah terumbang-ambing dan kehilangan hala tuju seolah-olah mereka meratapi kegagalan mempertahankan Kerajaan Negeri pada PRU-12.

Dan seperti biasa, apabila kalah, maka kalah jugalah dalam segala segi termasuklah moral. Bekas-bekas pemimpin kerajaan negeri, semuanya bertukar menjadi pasif. Selama hampir tiga tahun, tiada sebarang gerak kerja UMNO Negeri mahupun Barisan Nasional Negeri.

Tidak banyak harapan yang diberikan kepada UMNO dan Barisan Nasional Kedah pada PRU-13. Tambahan pula, PAS Kedah dengan Allahyarham Ustaz Azizan sebagai jurukemudinya dianggap terlalu ampuh dan kuat untuk ditumbangkan.

Bagaimanapun, perjalanan peristiwa di Kedah menunjukkan beberapa orang pemimpin PAS seperti Phahrolrazi Zawawi pula kemaruk hendak menjadi Menteri Besar Kedah selepas beberapa isu melibatkan pemberian projek Kerajaan Negeri menimbulkan kekecohan, terutama selepas Allahyarham Tan Sri Azizan dikatakan mengurniakan projek penyelenggaraan jalanraya kepada syarikat berkaitan UMNO dan bukannya kepada syarikat yang dinaungi oleh Phahrolrazi Zawawi yang telah mendapat projek sehingga ke Johor sebelum itu.

PAS Kedah berkecamuk ketika hampir PRU-13. Beberapa pendedahan tentang pembalakan, penerokaan tanah secara haram, pencurian pasir dan mineral, serta rampasan kegagalan menggunakan peruntukan dari Kerajaan Pusat termasuklah MARIS dan untuk PBT bagi menyelenggara serta memperbaiki jalanraya, seperti garam dan air limau yang disimbah ke luka di badan.

PAS Kedah berpecah. Mat Sabu masuk menaburkan jarum di kawasan yang dirasakannya sebagai kubu kuat yang penuh penyokongnya iaitu di Pendang. Namun, rakyat Kedah telah membuat keputusan iaitu menukar kepimpinan negeri kembali kepada Barisan Nasional-UMNO pada PRU-13.

Usaha meyakinkan para pengundi Kedah untuk berkalih sebenarnya bukannya mudah. UMNO Kedah bergerak tanpa sebarang dana. Bendahari yang dijawat oleh Mukhriz ketika itu langsung tidak berfungsi. Ahmad Bashah yang dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah bersendirian dalam usaha untuk menghidupkan dan mendanakan kerja-kerja kempen di Kedah. Semua usaha mencari dana ditumpukkan ke kepala Ahmad Bashah seorang diri dengan bantuan daripada beberapa orang pemimpin lain termasuklah Mahdzir Khalid.

Ketika itulah, nama Mukhriz Mahathir sedang menjulang terutama apabila dia gagal dalam cubaannya untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan Naib Presiden UMNO Malaysia. Dan seperti biasa, Mukhriz segera dijadikan sebagai 'IMAM MAHDI UMNO' untuk merampas Kedah dari PAS walaupun pada masa yang sama, rungutan tentang sikap pasif Mukhriz terutama dalam kerja-kerja kempen dan publisiti, turut kedengaran.

Berbekalkan nama bapanya, Mukhriz dihantar ke Kedah setelah sebelumnya dia menang di Parlimen Jerlun ketika banyak Parlimen yang dikuasai UMNO sebelum PRU-11, tertungging di tangan lawan. Mukhriz pada mulanya dikatakan akan bertanding di DUN Bakar Bata, DUN yang telah dikuasai oleh Ahmad Bashah selama beberapa penggal. Namun ada perubahan pada saat-saat akhir apabila big boss di Putrajaya melihat perlunya UMNO mengekalkan penguasaan di Parlimen Jerlun dan DUN Ayer Itam, yang telah dimenangi pada PRU-11.

DUN Ayer Itam merupakan kubu kuat Dato Othman Abdul Aziz, salah seorang arkitek UMNO Kedah yang tidak banyak cakap dan tidak banyak mempublisitikan dirinya. Untuk memastikan Mukhriz benar-benar dilantik sebagai Menteri Besar Kedah, akhirnya anak Tun Dr. Mahathir itu diletakkan di DUN Ayer Itam pada PRU-12, dalam pertukaran 'suka sama suka' dengan Othman Aziz.

Kedua-duanya berjaya menang di kedua-dua kerusi yang kebetulan pula hasil daripada kemahuan rakyat Kedah yang mahu menukarkan corak pentadbiran pasif PAS kepada yang lebih agresif, kalau tidak pun menyamai zaman Mahdzir Khalid atau Osman Arof.

Mukhriz diberikan pelbagai jawatan di Kedah tanpa perlu bersusah payah. Hanya kerana dia anak Dr. Mahathir, segala-galanya disiapkan untuknya. Malang buat rakyat Kedah yang sebelum itu, terpesona dalam mimpi dan ilusi serta cerita-cerita indah tentang sosok tubuh Mukhriz. Mereka terpedaya kerana Mukhriz sebenarnya tidak kelihatan berminat dengan jawatan Menteri Besar Kedah memandangkan tumpuan dan fokusnya di Kedah terlalu kecil berbanding tempoh dia berada di luar Kedah terutama menerusi penerbangan-penerbangan domestiknya saban minggu yang mulai diperkatakan oleh segenap rakyat.

Semenjak dilantik sebagai Menteri Besar Kedah, Mukhriz langsung tidak melakukan apa-apa kecuali berjanji dan mengambil kredit atas usaha orang lain. Ada pihak yang menyatakan, Mukhriz berjaya menyatukan guru-guru pondok dan itu merupakan satu perkembangan yang sangat hebat di bawah pentadbirannya.

Malangnya, mereka terlupa bahawa segala bantuan kepada Sekolah-Sekolah Pondok malah menginstitusikan sekolah-sekolah pondok di bawah Kerajaan Negeri telah dimulakan pada zaman Mahdzir Khalid, dan diteruskan oleh Jamil Khir Baharom bermula dengan Pondok Pak Ya di Sungai Limau. Memandangkan pentadbiran agama dan institusi-institusi agama berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri, Mukhriz menjadi barisan hadapan untuk menjadi 'posmen'.

Perkara terbesar tentang Kedah adalah Kulim Hi-Tech Park yang sebelum pentadbiran PAS Kedah, merupakan kawasan pelaburan utama Kedah. Mukhriz telah menjanjikan bahawa Kulim Hi-Tech Park akan berubah apabila dia menjawat jawatan Menteri Besar. Begitu juga dengan bantuan untuk para penoreh getah dan pekebun kecil. Permasalahan banjir, pembalakan haram, pasir dan seribu satu masalah lain, akan diselesaikan di bawah pentadbirannya.

Lain pula yang berlaku. UMNO Kedah walaupun cuba menutup kegagalan Pengerusi Perhubungan mereka dengan memberi alasan, pendaftaran ahli berjalan dengan aktif, namun di beberapa kerusi DUN yang volatile yang dirampas daripada PAS pada PRU-13 lalu, usaha-usaha pengukuhan langsung tidak dilakukan. Pelbagai janji, hanya tinggal janji kerana Menteri Besar terlalu sibuk dengan masalah keluarganya.

UMNO Kedah sendiri terbahagi kepada beberapa fraksi dengan Ahmad Lebai Sudin, ADUN senior Bukit Lada yang bermasalah semenjak dari zaman Sanusi Junid sebagai Menteri Besar, memulakan langkah mengkritik keras kepimpinan Mukhriz.

Mukhriz sendiri gagal menyatukan dan meletakkan dirinya sebagai APEX kuasa UMNO Kedah. Beberapa kes di mana panggilannya untuk mesyuarat UMNO Negeri, menemui kegagalan. Malahan mesyuarat UMNO yang dipengerusikan oleh Mukhriz terpaksa diadakan di Kuala Lumpur, lokasi yang terletak hampir dengan rumah sebenarnya di Bukit Tunku.

Dalam keadaan apa pun, pentadbiran baru seharusnya menambah baik dan mengubah sesuatu yang tidak disukai oleh para pengundi sebelum itu. Bukannya meneruskannya. Malah perlu bekerja lebih kuat untuk bukan sahaja mengekalkan kuasa, tetapi juga menambahkan kuasa.

Berbeza dengan Mukhriz. Pendekatannya terlalu lembut dan lembik. Malah boleh dikatakan tiada langsung usaha-usaha ke arah itu sehingga memudahkan pula puak-puak PAN yang merupakan fraksi PAS meneroka banyak kawasan UMNO untuk dijadikan pangkalan.

Pertentangan antara Mukhriz dan Najib sebenarnya hanyalah satu alasan dan bahagian luaran. Hakikatnya, kaedah pentadbiran Mukhriz yang terlalu bertentangan daripada gambaran-gambaran indah sebelum dia menjadi Menteri Besar itulah, yang menimbulkan masalah besar kepadanya sendiri.

Apa yang dilakukan oleh Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah itu sebenarnya hanyalah satu amaran keras kepada Mukhriz agar segera berubah bagi mengharungi baki tidak sampai 24 bulan untuk PRU-14 yang akan menjadi lebih sukar berbanding PRU-PRU sebelum ini. Walaupun ada kedengaran desakan agar Mukhriz berundur dan meletakkan jawatan, hakikatnya, kalau benar Ketua-Ketua UMNO Bahagian tersebut mahu merealisasikan perletakan jawatan dan pengunduran Mukhriz, mereka akan mula berkempen senyap-senyap ke atas ADUN-ADUN Kedah yang berjumlah 36 orang itu, bukannya membuat sidang media.

Apatah lagi, dengan Mukhriz sendiri tidak tahu apa yang sedang berlaku di sekelilingnya kerana terlalu bergantung maklumat kepada para pegawainya yang tidak akan berkesanggupan untuk menceritakan perkara sebenar.

Itulah yang berlaku apabila Mukhriz langsung tidak tahu tentang rancangan 15 orang Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah yang berkumpul untuk membuat sidang media sehingga memaksa dia meninggalkan majlis secara terburu-buru selepas mendapat tahu pada saat-saat akhir.

Proses mengundurkan Mukhriz tidaklah semudah seperti yang tertera di atas kertas. Mukhriz sebenarnya masih mempunyai masa untuk memperbaiki keadaan dan dirinya. Tiada gunanya sekarang ini para pegawainya melolong mengajak rakyat bersama-samanya dengan alasan Mukhriz dilantik oleh rakyat sebagai Menteri Besar kerana hakikat sebenarnya adalah berbeza sama sekali. Mukhriz perlu memperbetulkan semula jadualnya, terutama sekali keberadaannya di Kedah termasuklah menyelesaikan banyak perkara berbangkit melibatkan rakyat dan UMNO Kedah sendiri.

Selagi Mukhriz beranggapan, dia tidak perlu berbuat apa-apa kerana terdapat pegawai-pegawai yang akan melaksanakan kerja-kerjanya, maka selagi itulah Mukhriz tidak akan berjaya. Malah akan menambahsulitkan lagi kerjaya politiknya walaupun ada juga yang cuba menyedapkan hati sendiri kononnya, Mukhriz tidak disenangi kerana 'kedekut' dan tidak suka membazir.


19 comments:

  1. Maznah Hamid Ketua Wanita UMNO Kedah pun buat pendedahan dia diperdaya untuk hadir ke program sidang media merapu oleh Bashah Boboi dan kuncu-kuncu, apa yang kau merapu ni wahai blogger belaan Najib? Sudah-sudahlah membohong, kelak hanya mencemarkan maruah diri sendiri sahajalah. Sedarlah semua. Salam perjuangan A Ba Ta, Ikhlas daripada, Abu Bakar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abu bakar dajjal ni kau menyelinap di sini pulak yer
      tau lah pencacai YTL dh semakin ranap.. nafas untuk berkereta jaguar ke pasar borong semakin pendek..

      Kedah bukan negeri mamak madey. Kedah istimewa kerana ia tak mau bising gah macam orang kelantan tp dibodohkan PAS selama 24 tahun. Di Kedah UMNO dipilih kerana harapan pemimpin

      Tapi kalau pemimpin lembik lemah..harap permaidani merah dari orang bawah.. so kick out lah.. kena pulak anak mamak pengkhianat UMNO.. dengki dgn PM satu negara di rosakkannya


      Ikhlas dari tak makan dedak expired-

      Delete
    2. WA LU SULA MALI SINI BLOG AR.... LU SULA MASUK JIAMBAN. LAPAT IDEA. SELUPA YAHUDI ISLAEL AJAT. MUTUT ITU MOHAMAD LAZALI CIAKAP. LU SILALU CIAKAP A BA TA.
      ITU....
      A ANAK
      BA BEROK
      TA TOLOL

      Delete
  2. satu pengajaran buat mukhriz....lain kali buat kerja dgn serius....jgn asyik balik KL jer....dah tahu jadi MB kedah..jauh dari KL, bawak la famili semua ke kedah....
    buat tok basah....aku paham, tok bengang dan kecik hati sebab x dapat jadi MB..sedangkan tok la yg kerja keras rampas kedah dari PAS dulu...sedangkan Mukhriz sgt lembab masa tu....dia naik pun munkin guna nama dan pengaruh bapak dia...

    ReplyDelete
  3. Hadir diperdaya tapi tak nak blah plak dr tpt tu kalau tau diperdaya... atau sebenarnya dia cuba memperdaya kedua-duanya... play safe.

    ReplyDelete
  4. wah!...gempak noo...masa Najib kena macam-macam ,dia cool jee

    kena kat MM ni..melompat beruk.

    ReplyDelete
  5. Cerita perjalanan politik Mukhriz lebih kurang sama dgn PM Malaysia.

    Cuma yang membezakan sorang dikatakan LEMBAB menjana ekonomi negeri manakala sorang lagi PANTAS memufliskan negara dan rakyat, sorang tu cerita pasai isteri belum dengar lagi, yg sorang heboh SATU DUNIA...hai dunia..dunia

    ReplyDelete
  6. Apakah kebaikkan Mukhriz? Tak de cerita ke?..MB negeri lain baik sangat ke. Tu di Pahang, macam2 isu, terbaru isu bauskit...dah parah baru ambil tindakan...

    ReplyDelete
  7. Blogger
    Nak menipu pun agak2 la
    Mukhriz bertandibg dlm Dun sukar bkn tpt yg mudah menang

    ReplyDelete
  8. Salam tuan blog

    betul ke ni umah Mukhriz di Bukit Tunku?

    Dan cmni ke life sebenar beliau? Jika benar memang hipokrit dan nahas lah kalau rakyat Kedah tahu.!
    Mohon pencerahan

    http://cruzinthots.blogspot.my/2009_12_01_archive.html

    ReplyDelete
  9. Apa2 pun kmi org kedah masih percaya dia dr najib and the geng....

    ReplyDelete
  10. Benar ka ..abu toh ?

    ReplyDelete
  11. KEPIMPINAN UMNO/BN KEDAH MUKHRIZ MAHATHIR (MM)

    1. Berapa kalikah MM datang ke bangunan UMNO Kedah sepanjang beliau menjadi
    Pengerusi Perhubungan OMNO Negeri?
    Jawabannya: 2 kali dalam 3 tahun

    2. Berapa kalikah MM mengadakan Mesyuarat Pengurusan UMNO Kedah?
    Jawabannya: Tidak Pernah

    3. Berapa kalikah Mesyuarat Perhubungan UMNO Kedah diadakan di Kedah?
    Jawabannya: 2 kali semua diadakan di luar Kedah (KL).

    4. Berapa orang kakitangan pejabat UMNO Kedah yg MM kenal dan sebut nama?
    Jawabannya: 2 orang dari 26 orang.

    5. Berapa orangkah Setiausaha Bahagian yg MM kenal?
    Jawabannya: tiga orang dari 15 orang.

    6. Berapa orangkah Ketua Wanita Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
    Jawabannya: seorang sahaja iaitu Ketua Wanita Jerlun.

    7. Berapa orangkah Ketua Pemuda Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
    Jawabannya: Mungkin Ketua Pemuda Jerlun dan negeri sahaja.

    8. Berapa orangkah Ketua Puteri Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
    Jawabannya: Ketua Puteri Jerlun dan negeri sahaja.

    9. Berapa kalikah MM bertemu sayap-sayap parti?
    Jawabannya: tidak pernah.

    PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI

    1. Berapa kalikah MM bertemu PM untuk pembangunan negeri Kedah?
    Jawabannya: tidak, sebab dia suka hentam PM

    2. Berapa kalikah MM membuat perjumpaan khas dgn KCS sejak 2013?
    Jawabannya: tak pernah malah kutuk depa kot atas lagi adalah.

    3. Berapakah DEFISIT belanjawan negeri tahun 2013, 2014 dan 2015?
    Jawabannya: terok sangat

    4. Berapa kalikah MM bercuti setahun?
    Jawabannya: Sangat Banyak kali.

    5. Apakah program besar dan hebat untuk rakyat Kedah yang MM buat sejak 2013?
    Jawabannya: Yahana Na Yahana Na – 2 kali.

    RUMUSAN

    Mukhriz bukanlah seorang leader atau politician. Dia tak tau nak memimpin politik
    UMNO dan negeri Kedah. Segala senarai yang digariskan dalam manifesto BN Kedah
    dulu belum satu pon ditunaikan. Mukhriz tinggal di KL. Dia berulang 4 hari d iKL
    3 hari di Kedah. Kadang-kadang berulang hari hari Kl - Kedah.
    Nak jumpa teramat susah. Buat appointment tak tentu boleh jumpa. Balaci keliling
    dia lebih camca dari sudu. Rakyat Kedah dah rugi pembangunan 8 tahun, 5 PAS,
    3 tahun MUkhriz lunyaikan Kedah. Cukup-cukuplah.

    ReplyDelete
  12. kaki adudomba puak pakatan haprak mai dah

    ReplyDelete
  13. Dedak apa yg kau makan ? Tak payah jentik lah MB tu.. perli lah jentik PM yg menjahanamkan negara. Ongat.. makan dedak ang anak bini makan mudarat. Kesian aku tgk.

    ReplyDelete
  14. Cakap tanpa bukti...boleh la bang oiii

    ReplyDelete
  15. pru 14 umno bn kedah hancur tanpa sokongan anak muda dan rakyat kedah,,,hancur hancur,,najibon hancur,,,,,

    ReplyDelete
  16. kaki penjilat najibon,,,,umno kedah akan tumbang pru14.ahmad basah kuat tido,,,,,,,,,,,,,,,kuat kencing sampai basah kuyup rakyat kedah

    ReplyDelete

Mukhriz vs Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah... Antara Realiti dan Ilusi

Thursday, 21 January 2016 ·



Ketika Kedah berada di tangan PAS, pergerakan UMNO di Kedah terlalu amat perlahan. UMNO Kedah terumbang-ambing dan kehilangan hala tuju seolah-olah mereka meratapi kegagalan mempertahankan Kerajaan Negeri pada PRU-12.

Dan seperti biasa, apabila kalah, maka kalah jugalah dalam segala segi termasuklah moral. Bekas-bekas pemimpin kerajaan negeri, semuanya bertukar menjadi pasif. Selama hampir tiga tahun, tiada sebarang gerak kerja UMNO Negeri mahupun Barisan Nasional Negeri.

Tidak banyak harapan yang diberikan kepada UMNO dan Barisan Nasional Kedah pada PRU-13. Tambahan pula, PAS Kedah dengan Allahyarham Ustaz Azizan sebagai jurukemudinya dianggap terlalu ampuh dan kuat untuk ditumbangkan.

Bagaimanapun, perjalanan peristiwa di Kedah menunjukkan beberapa orang pemimpin PAS seperti Phahrolrazi Zawawi pula kemaruk hendak menjadi Menteri Besar Kedah selepas beberapa isu melibatkan pemberian projek Kerajaan Negeri menimbulkan kekecohan, terutama selepas Allahyarham Tan Sri Azizan dikatakan mengurniakan projek penyelenggaraan jalanraya kepada syarikat berkaitan UMNO dan bukannya kepada syarikat yang dinaungi oleh Phahrolrazi Zawawi yang telah mendapat projek sehingga ke Johor sebelum itu.

PAS Kedah berkecamuk ketika hampir PRU-13. Beberapa pendedahan tentang pembalakan, penerokaan tanah secara haram, pencurian pasir dan mineral, serta rampasan kegagalan menggunakan peruntukan dari Kerajaan Pusat termasuklah MARIS dan untuk PBT bagi menyelenggara serta memperbaiki jalanraya, seperti garam dan air limau yang disimbah ke luka di badan.

PAS Kedah berpecah. Mat Sabu masuk menaburkan jarum di kawasan yang dirasakannya sebagai kubu kuat yang penuh penyokongnya iaitu di Pendang. Namun, rakyat Kedah telah membuat keputusan iaitu menukar kepimpinan negeri kembali kepada Barisan Nasional-UMNO pada PRU-13.

Usaha meyakinkan para pengundi Kedah untuk berkalih sebenarnya bukannya mudah. UMNO Kedah bergerak tanpa sebarang dana. Bendahari yang dijawat oleh Mukhriz ketika itu langsung tidak berfungsi. Ahmad Bashah yang dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah bersendirian dalam usaha untuk menghidupkan dan mendanakan kerja-kerja kempen di Kedah. Semua usaha mencari dana ditumpukkan ke kepala Ahmad Bashah seorang diri dengan bantuan daripada beberapa orang pemimpin lain termasuklah Mahdzir Khalid.

Ketika itulah, nama Mukhriz Mahathir sedang menjulang terutama apabila dia gagal dalam cubaannya untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan Naib Presiden UMNO Malaysia. Dan seperti biasa, Mukhriz segera dijadikan sebagai 'IMAM MAHDI UMNO' untuk merampas Kedah dari PAS walaupun pada masa yang sama, rungutan tentang sikap pasif Mukhriz terutama dalam kerja-kerja kempen dan publisiti, turut kedengaran.

Berbekalkan nama bapanya, Mukhriz dihantar ke Kedah setelah sebelumnya dia menang di Parlimen Jerlun ketika banyak Parlimen yang dikuasai UMNO sebelum PRU-11, tertungging di tangan lawan. Mukhriz pada mulanya dikatakan akan bertanding di DUN Bakar Bata, DUN yang telah dikuasai oleh Ahmad Bashah selama beberapa penggal. Namun ada perubahan pada saat-saat akhir apabila big boss di Putrajaya melihat perlunya UMNO mengekalkan penguasaan di Parlimen Jerlun dan DUN Ayer Itam, yang telah dimenangi pada PRU-11.

DUN Ayer Itam merupakan kubu kuat Dato Othman Abdul Aziz, salah seorang arkitek UMNO Kedah yang tidak banyak cakap dan tidak banyak mempublisitikan dirinya. Untuk memastikan Mukhriz benar-benar dilantik sebagai Menteri Besar Kedah, akhirnya anak Tun Dr. Mahathir itu diletakkan di DUN Ayer Itam pada PRU-12, dalam pertukaran 'suka sama suka' dengan Othman Aziz.

Kedua-duanya berjaya menang di kedua-dua kerusi yang kebetulan pula hasil daripada kemahuan rakyat Kedah yang mahu menukarkan corak pentadbiran pasif PAS kepada yang lebih agresif, kalau tidak pun menyamai zaman Mahdzir Khalid atau Osman Arof.

Mukhriz diberikan pelbagai jawatan di Kedah tanpa perlu bersusah payah. Hanya kerana dia anak Dr. Mahathir, segala-galanya disiapkan untuknya. Malang buat rakyat Kedah yang sebelum itu, terpesona dalam mimpi dan ilusi serta cerita-cerita indah tentang sosok tubuh Mukhriz. Mereka terpedaya kerana Mukhriz sebenarnya tidak kelihatan berminat dengan jawatan Menteri Besar Kedah memandangkan tumpuan dan fokusnya di Kedah terlalu kecil berbanding tempoh dia berada di luar Kedah terutama menerusi penerbangan-penerbangan domestiknya saban minggu yang mulai diperkatakan oleh segenap rakyat.

Semenjak dilantik sebagai Menteri Besar Kedah, Mukhriz langsung tidak melakukan apa-apa kecuali berjanji dan mengambil kredit atas usaha orang lain. Ada pihak yang menyatakan, Mukhriz berjaya menyatukan guru-guru pondok dan itu merupakan satu perkembangan yang sangat hebat di bawah pentadbirannya.

Malangnya, mereka terlupa bahawa segala bantuan kepada Sekolah-Sekolah Pondok malah menginstitusikan sekolah-sekolah pondok di bawah Kerajaan Negeri telah dimulakan pada zaman Mahdzir Khalid, dan diteruskan oleh Jamil Khir Baharom bermula dengan Pondok Pak Ya di Sungai Limau. Memandangkan pentadbiran agama dan institusi-institusi agama berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri, Mukhriz menjadi barisan hadapan untuk menjadi 'posmen'.

Perkara terbesar tentang Kedah adalah Kulim Hi-Tech Park yang sebelum pentadbiran PAS Kedah, merupakan kawasan pelaburan utama Kedah. Mukhriz telah menjanjikan bahawa Kulim Hi-Tech Park akan berubah apabila dia menjawat jawatan Menteri Besar. Begitu juga dengan bantuan untuk para penoreh getah dan pekebun kecil. Permasalahan banjir, pembalakan haram, pasir dan seribu satu masalah lain, akan diselesaikan di bawah pentadbirannya.

Lain pula yang berlaku. UMNO Kedah walaupun cuba menutup kegagalan Pengerusi Perhubungan mereka dengan memberi alasan, pendaftaran ahli berjalan dengan aktif, namun di beberapa kerusi DUN yang volatile yang dirampas daripada PAS pada PRU-13 lalu, usaha-usaha pengukuhan langsung tidak dilakukan. Pelbagai janji, hanya tinggal janji kerana Menteri Besar terlalu sibuk dengan masalah keluarganya.

UMNO Kedah sendiri terbahagi kepada beberapa fraksi dengan Ahmad Lebai Sudin, ADUN senior Bukit Lada yang bermasalah semenjak dari zaman Sanusi Junid sebagai Menteri Besar, memulakan langkah mengkritik keras kepimpinan Mukhriz.

Mukhriz sendiri gagal menyatukan dan meletakkan dirinya sebagai APEX kuasa UMNO Kedah. Beberapa kes di mana panggilannya untuk mesyuarat UMNO Negeri, menemui kegagalan. Malahan mesyuarat UMNO yang dipengerusikan oleh Mukhriz terpaksa diadakan di Kuala Lumpur, lokasi yang terletak hampir dengan rumah sebenarnya di Bukit Tunku.

Dalam keadaan apa pun, pentadbiran baru seharusnya menambah baik dan mengubah sesuatu yang tidak disukai oleh para pengundi sebelum itu. Bukannya meneruskannya. Malah perlu bekerja lebih kuat untuk bukan sahaja mengekalkan kuasa, tetapi juga menambahkan kuasa.

Berbeza dengan Mukhriz. Pendekatannya terlalu lembut dan lembik. Malah boleh dikatakan tiada langsung usaha-usaha ke arah itu sehingga memudahkan pula puak-puak PAN yang merupakan fraksi PAS meneroka banyak kawasan UMNO untuk dijadikan pangkalan.

Pertentangan antara Mukhriz dan Najib sebenarnya hanyalah satu alasan dan bahagian luaran. Hakikatnya, kaedah pentadbiran Mukhriz yang terlalu bertentangan daripada gambaran-gambaran indah sebelum dia menjadi Menteri Besar itulah, yang menimbulkan masalah besar kepadanya sendiri.

Apa yang dilakukan oleh Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah itu sebenarnya hanyalah satu amaran keras kepada Mukhriz agar segera berubah bagi mengharungi baki tidak sampai 24 bulan untuk PRU-14 yang akan menjadi lebih sukar berbanding PRU-PRU sebelum ini. Walaupun ada kedengaran desakan agar Mukhriz berundur dan meletakkan jawatan, hakikatnya, kalau benar Ketua-Ketua UMNO Bahagian tersebut mahu merealisasikan perletakan jawatan dan pengunduran Mukhriz, mereka akan mula berkempen senyap-senyap ke atas ADUN-ADUN Kedah yang berjumlah 36 orang itu, bukannya membuat sidang media.

Apatah lagi, dengan Mukhriz sendiri tidak tahu apa yang sedang berlaku di sekelilingnya kerana terlalu bergantung maklumat kepada para pegawainya yang tidak akan berkesanggupan untuk menceritakan perkara sebenar.

Itulah yang berlaku apabila Mukhriz langsung tidak tahu tentang rancangan 15 orang Ketua-Ketua UMNO Bahagian Kedah yang berkumpul untuk membuat sidang media sehingga memaksa dia meninggalkan majlis secara terburu-buru selepas mendapat tahu pada saat-saat akhir.

Proses mengundurkan Mukhriz tidaklah semudah seperti yang tertera di atas kertas. Mukhriz sebenarnya masih mempunyai masa untuk memperbaiki keadaan dan dirinya. Tiada gunanya sekarang ini para pegawainya melolong mengajak rakyat bersama-samanya dengan alasan Mukhriz dilantik oleh rakyat sebagai Menteri Besar kerana hakikat sebenarnya adalah berbeza sama sekali. Mukhriz perlu memperbetulkan semula jadualnya, terutama sekali keberadaannya di Kedah termasuklah menyelesaikan banyak perkara berbangkit melibatkan rakyat dan UMNO Kedah sendiri.

Selagi Mukhriz beranggapan, dia tidak perlu berbuat apa-apa kerana terdapat pegawai-pegawai yang akan melaksanakan kerja-kerjanya, maka selagi itulah Mukhriz tidak akan berjaya. Malah akan menambahsulitkan lagi kerjaya politiknya walaupun ada juga yang cuba menyedapkan hati sendiri kononnya, Mukhriz tidak disenangi kerana 'kedekut' dan tidak suka membazir.


19 comments:

Anonymous said...
21 January 2016 at 16:28  

Maznah Hamid Ketua Wanita UMNO Kedah pun buat pendedahan dia diperdaya untuk hadir ke program sidang media merapu oleh Bashah Boboi dan kuncu-kuncu, apa yang kau merapu ni wahai blogger belaan Najib? Sudah-sudahlah membohong, kelak hanya mencemarkan maruah diri sendiri sahajalah. Sedarlah semua. Salam perjuangan A Ba Ta, Ikhlas daripada, Abu Bakar.

Anonymous said...
21 January 2016 at 17:20  

Umno bongok

Anonymous said...
21 January 2016 at 17:28  

satu pengajaran buat mukhriz....lain kali buat kerja dgn serius....jgn asyik balik KL jer....dah tahu jadi MB kedah..jauh dari KL, bawak la famili semua ke kedah....
buat tok basah....aku paham, tok bengang dan kecik hati sebab x dapat jadi MB..sedangkan tok la yg kerja keras rampas kedah dari PAS dulu...sedangkan Mukhriz sgt lembab masa tu....dia naik pun munkin guna nama dan pengaruh bapak dia...

Anonymous said...
21 January 2016 at 18:52  

Hadir diperdaya tapi tak nak blah plak dr tpt tu kalau tau diperdaya... atau sebenarnya dia cuba memperdaya kedua-duanya... play safe.

Anonymous said...
21 January 2016 at 18:52  

wah!...gempak noo...masa Najib kena macam-macam ,dia cool jee

kena kat MM ni..melompat beruk.

Sayang Malaysia said...
21 January 2016 at 19:49  

Cerita perjalanan politik Mukhriz lebih kurang sama dgn PM Malaysia.

Cuma yang membezakan sorang dikatakan LEMBAB menjana ekonomi negeri manakala sorang lagi PANTAS memufliskan negara dan rakyat, sorang tu cerita pasai isteri belum dengar lagi, yg sorang heboh SATU DUNIA...hai dunia..dunia

Anonymous said...
21 January 2016 at 20:54  

Apakah kebaikkan Mukhriz? Tak de cerita ke?..MB negeri lain baik sangat ke. Tu di Pahang, macam2 isu, terbaru isu bauskit...dah parah baru ambil tindakan...

AntiDedak said...
21 January 2016 at 22:41  

Abu bakar dajjal ni kau menyelinap di sini pulak yer
tau lah pencacai YTL dh semakin ranap.. nafas untuk berkereta jaguar ke pasar borong semakin pendek..

Kedah bukan negeri mamak madey. Kedah istimewa kerana ia tak mau bising gah macam orang kelantan tp dibodohkan PAS selama 24 tahun. Di Kedah UMNO dipilih kerana harapan pemimpin

Tapi kalau pemimpin lembik lemah..harap permaidani merah dari orang bawah.. so kick out lah.. kena pulak anak mamak pengkhianat UMNO.. dengki dgn PM satu negara di rosakkannya


Ikhlas dari tak makan dedak expired-

Anonymous said...
21 January 2016 at 23:03  

Blogger
Nak menipu pun agak2 la
Mukhriz bertandibg dlm Dun sukar bkn tpt yg mudah menang

Anonymous said...
21 January 2016 at 23:31  

Salam tuan blog

betul ke ni umah Mukhriz di Bukit Tunku?

Dan cmni ke life sebenar beliau? Jika benar memang hipokrit dan nahas lah kalau rakyat Kedah tahu.!
Mohon pencerahan

http://cruzinthots.blogspot.my/2009_12_01_archive.html

ank Kedah said...
21 January 2016 at 23:49  

Apa2 pun kmi org kedah masih percaya dia dr najib and the geng....

Anonymous said...
22 January 2016 at 00:07  

WA LU SULA MALI SINI BLOG AR.... LU SULA MASUK JIAMBAN. LAPAT IDEA. SELUPA YAHUDI ISLAEL AJAT. MUTUT ITU MOHAMAD LAZALI CIAKAP. LU SILALU CIAKAP A BA TA.
ITU....
A ANAK
BA BEROK
TA TOLOL

Anonymous said...
22 January 2016 at 00:17  

Benar ka ..abu toh ?

JASMEEN FATIMAH said...
22 January 2016 at 02:22  

KEPIMPINAN UMNO/BN KEDAH MUKHRIZ MAHATHIR (MM)

1. Berapa kalikah MM datang ke bangunan UMNO Kedah sepanjang beliau menjadi
Pengerusi Perhubungan OMNO Negeri?
Jawabannya: 2 kali dalam 3 tahun

2. Berapa kalikah MM mengadakan Mesyuarat Pengurusan UMNO Kedah?
Jawabannya: Tidak Pernah

3. Berapa kalikah Mesyuarat Perhubungan UMNO Kedah diadakan di Kedah?
Jawabannya: 2 kali semua diadakan di luar Kedah (KL).

4. Berapa orang kakitangan pejabat UMNO Kedah yg MM kenal dan sebut nama?
Jawabannya: 2 orang dari 26 orang.

5. Berapa orangkah Setiausaha Bahagian yg MM kenal?
Jawabannya: tiga orang dari 15 orang.

6. Berapa orangkah Ketua Wanita Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: seorang sahaja iaitu Ketua Wanita Jerlun.

7. Berapa orangkah Ketua Pemuda Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: Mungkin Ketua Pemuda Jerlun dan negeri sahaja.

8. Berapa orangkah Ketua Puteri Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: Ketua Puteri Jerlun dan negeri sahaja.

9. Berapa kalikah MM bertemu sayap-sayap parti?
Jawabannya: tidak pernah.

PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI

1. Berapa kalikah MM bertemu PM untuk pembangunan negeri Kedah?
Jawabannya: tidak, sebab dia suka hentam PM

2. Berapa kalikah MM membuat perjumpaan khas dgn KCS sejak 2013?
Jawabannya: tak pernah malah kutuk depa kot atas lagi adalah.

3. Berapakah DEFISIT belanjawan negeri tahun 2013, 2014 dan 2015?
Jawabannya: terok sangat

4. Berapa kalikah MM bercuti setahun?
Jawabannya: Sangat Banyak kali.

5. Apakah program besar dan hebat untuk rakyat Kedah yang MM buat sejak 2013?
Jawabannya: Yahana Na Yahana Na – 2 kali.

RUMUSAN

Mukhriz bukanlah seorang leader atau politician. Dia tak tau nak memimpin politik
UMNO dan negeri Kedah. Segala senarai yang digariskan dalam manifesto BN Kedah
dulu belum satu pon ditunaikan. Mukhriz tinggal di KL. Dia berulang 4 hari d iKL
3 hari di Kedah. Kadang-kadang berulang hari hari Kl - Kedah.
Nak jumpa teramat susah. Buat appointment tak tentu boleh jumpa. Balaci keliling
dia lebih camca dari sudu. Rakyat Kedah dah rugi pembangunan 8 tahun, 5 PAS,
3 tahun MUkhriz lunyaikan Kedah. Cukup-cukuplah.

Anonymous said...
22 January 2016 at 12:07  

kaki adudomba puak pakatan haprak mai dah

Anonymous said...
22 January 2016 at 20:43  

Dedak apa yg kau makan ? Tak payah jentik lah MB tu.. perli lah jentik PM yg menjahanamkan negara. Ongat.. makan dedak ang anak bini makan mudarat. Kesian aku tgk.

Anonymous said...
26 January 2016 at 13:11  

Cakap tanpa bukti...boleh la bang oiii

Anonymous said...
6 February 2016 at 01:09  

pru 14 umno bn kedah hancur tanpa sokongan anak muda dan rakyat kedah,,,hancur hancur,,najibon hancur,,,,,

Anonymous said...
6 February 2016 at 01:11  

kaki penjilat najibon,,,,umno kedah akan tumbang pru14.ahmad basah kuat tido,,,,,,,,,,,,,,,kuat kencing sampai basah kuyup rakyat kedah

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks