CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!

Friday, 11 December 2015


Ada satu perkembangan yang menarik....

Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.


"Bekas rakan Tun Mahathir, Abdul Hamid mendakwa, antara alasan yang menyebabkan Mahathir menyerang Najib adalah kerana Mahathir gagal memindahkan wang berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia. Abdul Hamid juga mendakwa, Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani dokumen yang membolehkan dana tersebut dibawa masuk.

"Seandainya pendedahan tersebut adalah benar, ianya amat memeranjatkan dan telah memecahkan tiga rekod dunia.

"Pertama, dengan RM1.194 trilion (USD279 bilion), akan menjadikan Mahathir sebagai orang terkaya di dunia, di mana nilai kekayaan bersihnya akan menjadi lebih 3.5 kali ganda lebih tinggi daripada orang terkaya di dunia menurut Forbes 2015 yang hanya memiliki USD79.2 bilion.


"Kedua, dengan RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir, akan menjadikan dia satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekayaan terkumpulan bersamaan dengan 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara. Jumlah perbelanjaan Malaysia sebagai dinyatakan di dalam belanjawan 2016 adalah RM267 bilion.

"Ketiga, Mahathir juga merupakan satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekyaan luar biasa yang boleh membayar keseluruhan hutang luar negara. Hutang luar negara sekarang ini adalah berjumlah RM740.7 bilion.


"Mahathir perlu menjelaskan bagaimana dia memperolehi kekayaan luar biasa itu yang merupakan 3.5 kali ganda berbanding kekayaan bersih Bill Gates, 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara dan 1.6 kali ganda berbanding hutang luar negara. Dia perlu menjelaskan dari mana sumber kewangannya dan juga jumlah cukai yang telah dibayarnya daripada kekayaan luar biasa itu.

"DAP Perak hari ini telah membuat laporan di SKMM Ipoh ke atas Tun Mahathir berdasarkan dakwaan oleh Abdul Hamid. Saya menggesa, SKMM untuk melakukan siasatan sekiranya RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir adalah secara haram dan mengambil tindakan segera sekiranya terdapat sebarang salah laku." - Chong Zhemin.

13 comments:

  1. Replies
    1. ini perlu di garis bawahi dan perlu kita ketahui baik sebagai pejabat tinggi dan pejabat rendahan ataupun kepada kita semuanya .
      barang siapa yang merampas,mencuri,korupsi dan sebagainya .
      maka allah akan menempatkan orang tersebut di neraka untuk selamanya .
      walaupun orang tersebut rajin sembahyang , rajin sholat 5 waktu dan bersedakah .
      saya ambil satu contoh pejabat tinggi yang di masukan allah ke neraka yaitu bapak almarhum muanmar kaddafi ( pemimpin libya
      ).
      untuk apa kita hidup bergelimpang harta dan uang , tetapi semua itu hasil dari jalan yang tidak benar atau uang haram .
      salam sejahtera buat teman - temanku semuanya dan semoga kita sadar akan segala perbuatan kita yang tidak berkenan di hadapan allah .
      dari saya : Andre rajamin .

      Delete
  2. bukan mahathir yg kena jelaskan mcm mana dia memperolehi kekayaan luarbiasa la,ko suruh la mamat abd hamid ni tunjukkan mcm mana dia dpt figure tu la bahlol

    ReplyDelete
    Replies
    1. suruh hamid mangkok tunjuk proof bukan main report balai polis sebab depa nak korek kat mana info.

      Delete
  3. Macam report polis pengerusi NOW terhadap menteri JPM!!! 2.6biliun hak dia lulus sebab dia menteri .... 1.194triliun hak Tun M tak lulus . Apa pun tunggu Bos SPRM hantar pegawai pi siasat....... seronok dapat lawat over sea.

    ReplyDelete
  4. Wah....bagus...cpat siasat....perlu telus ya...

    ReplyDelete
  5. Apa cerita pun biar pihak berkuasa siasat dulu samada benar atau tidak tuduhan ini. Bagus juga DAP Perak ni berani buat laporan pada SPRM. Mungkin dah ada dokumen yang sahih dan bukan yang telah diubahsuai...he.

    ReplyDelete
  6. Seandainya benar sekalipun, aku merelakan dan aku tak kesah sebab ayahanda Tun M tak pernah menyusahkan rakyat. Tun M tak pernah kacau poket rakyat. Tun M tak pernah hapuskan subsidi, tak pernah buat gst, tak pernah hapuskan isa. Meskipun tanpa br1m, gaji kecik pon masih bole idop. Bukan macam sekarang, gaji besar pon masih rasa sempit.

    ReplyDelete
  7. INI bodoh punya cerita..langsung x masuk akal..kalau dh ada 1 trillion..buat apa bawak Malaysia...badigol punya auta..

    ReplyDelete
  8. Gaji besar kerak besar. Hahaha. Sendiri tak tau urus nak salahkan orang.hahaha

    ReplyDelete
  9. Sabar.....kita jangan tuduh ....selagi tak ada bukti.....mulut orangkan....bila suruh beri bukti nanti kata bergurau je....soal je....tanya pun tak boleh ke.....so kita orang yang Allah beri iman dan akal jangan mudah percaya.apa pun sabar......

    ReplyDelete
  10. Sapa Abdul Hamid pulak ni? Apa nama penuh, jawatan, kaitan dengan Dr Mahathir? Rakan apa? Mana sumber atau bukti Dr. Mahathir ada RM 1Trillion? Tunggu jawapan Chong Zhe Min..

    ReplyDelete

CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!

Friday, 11 December 2015 ·


Ada satu perkembangan yang menarik....

Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.


"Bekas rakan Tun Mahathir, Abdul Hamid mendakwa, antara alasan yang menyebabkan Mahathir menyerang Najib adalah kerana Mahathir gagal memindahkan wang berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia. Abdul Hamid juga mendakwa, Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani dokumen yang membolehkan dana tersebut dibawa masuk.

"Seandainya pendedahan tersebut adalah benar, ianya amat memeranjatkan dan telah memecahkan tiga rekod dunia.

"Pertama, dengan RM1.194 trilion (USD279 bilion), akan menjadikan Mahathir sebagai orang terkaya di dunia, di mana nilai kekayaan bersihnya akan menjadi lebih 3.5 kali ganda lebih tinggi daripada orang terkaya di dunia menurut Forbes 2015 yang hanya memiliki USD79.2 bilion.


"Kedua, dengan RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir, akan menjadikan dia satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekayaan terkumpulan bersamaan dengan 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara. Jumlah perbelanjaan Malaysia sebagai dinyatakan di dalam belanjawan 2016 adalah RM267 bilion.

"Ketiga, Mahathir juga merupakan satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekyaan luar biasa yang boleh membayar keseluruhan hutang luar negara. Hutang luar negara sekarang ini adalah berjumlah RM740.7 bilion.


"Mahathir perlu menjelaskan bagaimana dia memperolehi kekayaan luar biasa itu yang merupakan 3.5 kali ganda berbanding kekayaan bersih Bill Gates, 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara dan 1.6 kali ganda berbanding hutang luar negara. Dia perlu menjelaskan dari mana sumber kewangannya dan juga jumlah cukai yang telah dibayarnya daripada kekayaan luar biasa itu.

"DAP Perak hari ini telah membuat laporan di SKMM Ipoh ke atas Tun Mahathir berdasarkan dakwaan oleh Abdul Hamid. Saya menggesa, SKMM untuk melakukan siasatan sekiranya RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir adalah secara haram dan mengambil tindakan segera sekiranya terdapat sebarang salah laku." - Chong Zhemin.

13 comments:

Ted Manoff said...
11 December 2015 at 14:55  

Cerita kartun

Anonymous said...
11 December 2015 at 15:35  

bukan mahathir yg kena jelaskan mcm mana dia memperolehi kekayaan luarbiasa la,ko suruh la mamat abd hamid ni tunjukkan mcm mana dia dpt figure tu la bahlol

Unknown said...
11 December 2015 at 15:44  

L.o.l

Anonymous said...
11 December 2015 at 15:47  

Macam report polis pengerusi NOW terhadap menteri JPM!!! 2.6biliun hak dia lulus sebab dia menteri .... 1.194triliun hak Tun M tak lulus . Apa pun tunggu Bos SPRM hantar pegawai pi siasat....... seronok dapat lawat over sea.

ramlan aziz said...
11 December 2015 at 15:54  

Wah....bagus...cpat siasat....perlu telus ya...

Anonymous said...
11 December 2015 at 16:58  

Apa cerita pun biar pihak berkuasa siasat dulu samada benar atau tidak tuduhan ini. Bagus juga DAP Perak ni berani buat laporan pada SPRM. Mungkin dah ada dokumen yang sahih dan bukan yang telah diubahsuai...he.

Anonymous said...
11 December 2015 at 17:22  

Seandainya benar sekalipun, aku merelakan dan aku tak kesah sebab ayahanda Tun M tak pernah menyusahkan rakyat. Tun M tak pernah kacau poket rakyat. Tun M tak pernah hapuskan subsidi, tak pernah buat gst, tak pernah hapuskan isa. Meskipun tanpa br1m, gaji kecik pon masih bole idop. Bukan macam sekarang, gaji besar pon masih rasa sempit.

Anonymous said...
11 December 2015 at 18:47  

suruh hamid mangkok tunjuk proof bukan main report balai polis sebab depa nak korek kat mana info.

kamarulzaman rabat said...
12 December 2015 at 01:39  

INI bodoh punya cerita..langsung x masuk akal..kalau dh ada 1 trillion..buat apa bawak Malaysia...badigol punya auta..

Anonymous said...
12 December 2015 at 02:11  

Gaji besar kerak besar. Hahaha. Sendiri tak tau urus nak salahkan orang.hahaha

Anonymous said...
12 December 2015 at 12:07  

Sabar.....kita jangan tuduh ....selagi tak ada bukti.....mulut orangkan....bila suruh beri bukti nanti kata bergurau je....soal je....tanya pun tak boleh ke.....so kita orang yang Allah beri iman dan akal jangan mudah percaya.apa pun sabar......

Anonymous said...
17 December 2015 at 18:23  

Sapa Abdul Hamid pulak ni? Apa nama penuh, jawatan, kaitan dengan Dr Mahathir? Rakan apa? Mana sumber atau bukti Dr. Mahathir ada RM 1Trillion? Tunggu jawapan Chong Zhe Min..

Anonymous said...
17 September 2016 at 23:36  

ini perlu di garis bawahi dan perlu kita ketahui baik sebagai pejabat tinggi dan pejabat rendahan ataupun kepada kita semuanya .
barang siapa yang merampas,mencuri,korupsi dan sebagainya .
maka allah akan menempatkan orang tersebut di neraka untuk selamanya .
walaupun orang tersebut rajin sembahyang , rajin sholat 5 waktu dan bersedakah .
saya ambil satu contoh pejabat tinggi yang di masukan allah ke neraka yaitu bapak almarhum muanmar kaddafi ( pemimpin libya
).
untuk apa kita hidup bergelimpang harta dan uang , tetapi semua itu hasil dari jalan yang tidak benar atau uang haram .
salam sejahtera buat teman - temanku semuanya dan semoga kita sadar akan segala perbuatan kita yang tidak berkenan di hadapan allah .
dari saya : Andre rajamin .

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks