Tiga Hakim Mahkamah Rayuan 'PERSALAHKAN' Polis Kerana Pertahankan Diri

Thursday, 9 October 2014

PUTRAJAYA: Tiga anak perempuan yang kematian bapa dikatakan akibat ditembak polis, dianugerah sejumlah RM351,000 sebagai ganti rugi oleh Mahkamah Rayuan di sini hari ini.

Mahkamah itu membenarkan tuntutan mereka atas kehilangan tempat bergantung berikutan kematian tersebut akibat tindakan polis itu.

Panel tiga hakim dipengerusikan oleh Hakim Datuk Linton Albert sebulat suara membenarkan rayuan itu yang dikemukakan oleh tiga anak perempuan berkenaan, Nurasmira Maulat Abdul Jaffar, Siti Asma Abdul Jaffar, dan Siti Fatimah Abdul Jaffar bagi mengubah keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak saman sivil mereka terhadap Ketua Polis Negara, Kerajaan Malaysia dan pegawai polis ASP Ong Seng Keong.

Dua hakim lagi ialah Hakim Datuk Hamid Sultan Abu Backer dan Hakim Vernon Ong Lam Kiat.

Dalam penghakiman 31-halaman, Hakim Hamid berkata sering disebut bahawa undang-undang Malaysia atau Perlembagaan Persekutuan tidak membenarkan pegawai polis membunuh suspek dan penjenayah yang digeruni menerusi pertembungan 'palsu'.

"Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan.

"Mereka tidak boleh dibiarkan berkeliaran menembak sesuka hati kerana ini melanggar peraturan undang-undang dan pihak berkuasa mesti menyekat pelanggaran ini dengan serius," kata beliau.

"Sering diperkatakan bahawa pasukan polis tidak diberikan kuasa 'menjalankan hukuman' dengan alasan untuk mempertahan diri," kata Hakim Hamid.

Panel itu menganugerahkan RM51,000 sebagai ganti rugi kerana kehilangan tempat bergantung dan RM300,000 ganti rugi teladan, serta kos RM50,000 untuk proseding di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi kepada anak perempuan itu berusia 15, 8 dan 7 tahun yang menerusi ibu mereka Abra Bibi Shahul Hamid mengemukakan saman tersebut, akibat kematian Abdul Jaafar Abdul Mutalib, 38.

Hakim Hamid berkata, mahkamah sentiasa mengingati pengorbanan anggota polis dalam memelihara undang-undang dan peraturan dan dalam proses itu berlaku kejadian malang mengorbankan nyawa pegawai-pegawai polis dalam pertembungan tulen.

"Apa yang memualkan dan perlu dikutuk ialah pertembungan palsu sebagaimana ditunjukkan oleh fakta kes prima facie berkenaan dan kegagalan pihak berkuasa mendisiplin pegawai seumpama itu dan lebih teruk lagi mendakwa untuk mempertahan diri di bawah Akta Polis yang tidak relevan dengan pembunuhan," kata beliau.

Beliau berkata peguam kanan persekutuan yang mewakili responden telah juga gagal menarik perhatian mahkamah terhadap sebarang undang-undang yang memberi kuasa kepada polis hak untuk menembak bila muncul di depan mata atau sebarang undang-undang berkaitan pertahanan diri atau pematuhan sebarang Prosedur Operasi Khas.

Hakim Hamid juga berkata mahkamah mempunyai tugas dari segi perlembagaan menangani "tindakan berlebihan polis" dan menyediakan input atau arahan perlu untuk tindakan sewajarnya oleh pihak berkuasa relevan demi menentukan peraturan undang-undang dipelihara setiap masa.

Dalam insiden berkenaan, si mati, seorang penarik kereta, sedang duduk di kerusi penumpang bahagian hadapan sebuah Proton Waja bila tiba-tiba kenderaannya dan sebuah kenderaan lain diserang hendap oleh pasukan Gerak Khas polis dekat sebuah stesen petrol di Batu 3, Shah Alam pada 2 September, 2008.

Polis mendakwa kereta-kereta berkenaan bergerak dalam "keadaan mencurigakan".

Polis, bagaimanapun berkata, mereka melepaskan tembakan untuk mempertahan diri setelah tembakan dilepaskan ke arah mereka dari arah Proton Waja mengakibatkan lelaki berkenaan maut dengan enam kesan tembakan, dan tiga orang lain yang juga berada dalam kereta itu.

Mereka (polis) tidak mempertikai pembunuhan itu tetapi berkata ia dilakukan untuk mempertahan diri. - BERNAMA

35 comments:

  1. 'Syabas' tahap kepala otak kepada hakim-hakim di Malaysia, sudah menjadi lumrah di Malaysia sekarang ini hakim-hakim sudah menjadi bengong, penjenayah dibela, penguatkuasa diainaya, nanti bila hakim itu dirompak atau dibuat apa-apa, bila dia buat laporan polis, maka tak payahlah polis layan, sebab nanti polis pula akan dipersalahkan oleh hakim itu bila terjadi apa-apa kepada penjenayah berkenaan.

    1Malaysia: Keadilan dibuang ke longkang, penjenayah dibela. 'Syabas' tahap beruk makyeh kepada Najib dan Hishammuddin serta kuncu-kuncu mereka yang telah berjaya memporak perandakan negara ini.

    ReplyDelete
  2. Bila ada masalah jenayah dan perlu bertembung dengan penjenayah, sila suruh hakim bodoh nak mampus itu pergi selesaikan, dasar bodoh, hakim konon, mat pet pun boleh fikir dengan waras jika dibandingkan dengan hakim-hakim bodoh tu.

    ReplyDelete
  3. Undang-undang sudah dipermainkan oleh hakim-hakim yang buta kayu, bodo piang, nama saja hakim, tapi bodo nak mampus, ingat nak benteras jenayah macam pesan ayam goreng di KFC ke?

    Walau apa pun, 'tahniah' kepada hakim bodo piang, bangang nak mampus dan pandir macam kerbau, esok lusa lepaskan semua penjenayah yang buat jahat, yang rogol bini hakim pun lepaskan atas dasar tak boleh berkasar dengan penjenayah, tapi penjenayah boleh berkasar dengan orang awam yang tak bersalah dan boleh berkasar sampai membunuh penguatkuasa.

    Hakim bodo dan tak guna, berhenti sajalah.

    ReplyDelete
  4. Nanti dakwa juga hakim yang menjatuhkan hukuman penjara dan hukuman mati kepada penjenayah kerana anak bini penjenayah itu kehilangan tempat bergantung, biarkan Malaysia jadi lubuk penjenayah, baru puas hakim bodoh dan tak guna tu.

    ReplyDelete
  5. Susahlah rakyat Malaysia lepas ni, penjenayah dah dibela oleh hakim pandir. Para penjenayah senyum riang sampai ke telinga kerana mereka dah ada perlindungan, yang jadi mangsa adalah rakyat Malaysia dan penguatkuasa. Nanti nak tangkap penjenayah pun dah jadi satu kesalahan, tak boleh kasari penjenayah, penjenayah pun ada hak asasi manusia kata hakim bangang, tapi hakim bangang tu tak fikirkah yang adakah penjenayah bila buat jenayah fikir pasal hak asasi manusia orang lain?

    Kalau dah dasar bangang tu jadi hakim ke jadi mat pet ke sama saja, mentaliti lebih teruk dari budak tadika.

    Nanti ada kes jenayah suruh hakim itu selesaikan, tak dapat selesai bagi penendang di muka dia 40 kali, biar mampus pun tak apa, jadi hakim pun tak guna, tak reti berfikir.

    ReplyDelete
  6. Di Amerika pun, bila bertembung dengan penjenayah, maka keselamatan penguatkuasa diutamakan, sebab mereka melindungi keselamatan awam, para hakim ni bodo sebab belajar di kandang lembu, sebab itulah mereka lebih utamakan penjenayah daripada keselamatan penguatkuasa yang berusaha dan berhempas pulas melindungi keselamatan kita selama ini.

    ReplyDelete
  7. Kalau tak buat jenayah, tak adalah pihak polis nak tangkap, kalau tak melawan polis sampai nak membunuh polis, tak adalah polis nak tembak penjenayah itu.

    Hakim bodo tu memang tak guna, penjenayah dibela, penguatkuasa ditindas. Dasar hakim bodo, macam tulah.

    ReplyDelete
  8. kes ini akan dijadikan rujukan, dimana pihak polis sudah tiada kemampuan melaksanakan tugas dengan efisyen bila berhadapan dengan penjenayah. kebijaksanaan peguam memutar belit fakta akan menjadikan pertembungan 'tulen' akan menjadi 'palsu' dan pihak polis juga yang akan menanggung akibat. samada pihak polis menang dalam pertembungan dengan penjenayah atau pihak polis yang akan tewas (mati atau tercedera), pihak polis sebenarnya sudah ditewaskan lebih awal. untuk tidak mengambil risiko, pihak polis akan menarik diri seboleh mungkin dalam sebarang pertembungan bersenjata, kerana mereka yang akan menanggung akibat. natijahnya, keselamatan awam akan semakin terancam kerana kebebalan institusi kehakiman melindungi penjenayah dengan tafsiran salah undang-undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakim yang bagi keputusan tu rasa riang ria tak terkira kerana dapat 'menegakkan' hak asasi manusia mengikut kacamata bodo mereka itu.

      Delete
  9. Hakim-hakim yang telah menjatuhkah hukuman mati kepada penjenayah perlu didakwa dan dituntut ganti rugi kerana para ahli keluarga mangsa sudah kehilangan tempat bergantung, kepada semua ahli keluarga yang mana ahli keluarga mereka digantung sampai mati atas kesalahan jenayah yang berat, tak apa, sila buat tuntutan kepada hakim yang jatuhkan hukuman itu.

    Saya bukan menghasut, tetapi hakim bangang yang bela penjenayah itu yang memberikan teladan buruk kepada masyarakat.

    ReplyDelete
  10. Hakim yang buat keputusan tu mabuk sebab pekena syabu kot, itulah bagi keputusan macam lembu memberi keputusan.

    ReplyDelete
  11. Macam mana dengan polis yang tercedera atau terkorban semasa menentang penjenayah, ada hakim bangsat tu nak hargai?

    Dasar hakim bodo dan bangsat, beri keputusan macam orang mabuk todi sajalah.

    ReplyDelete
  12. ""Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan."

    Lain kali suruh hakim bangang tu supaya pergi tangkap penjenayah, tak payah suruh polis, ingat senang ke nak menangkap penjenayah?

    Kalau hakim tu mampus sebab kena tembak dengan penjenayah, katakan saja kepada keluarganya bahawa tak apa, biarkan kerana tak boleh bertindak kasar kepada penjenayah kerana penjenayah tak boleh dikasari, reda sajalah.

    ReplyDelete
  13. Lepas ni kalau ada polis yang kena tembak saman balik penjenayah yang menembak polis tersebut. Nak tengok apa komen hakim terlalu bijak sana sini tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong, dah banyak polis yang kena tembak dengan penjenayah, malahan yang paling tragis adalah seorang anggota polis yang dah nak kahwin tapi maut dilanggar oleh penjenayah, minta saman penjenayah itu, nak tengok jugalah komen dan penghakiman tahap beruk mat yeh hakim tu.

      Delete
  14. ""Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan."

    Polis juga manusia, bukannya kebal hingga boleh tahan tembakan dari penjenayah kejam.

    Hakim pun dibayar gaji oleh dana awam untuk membuat keputusan bagi kepentingan awam, bukannya untuk membela kegiatan jenayah, kalau nak bela kegiatan jenayah, lebih baik hakim itu letak jawatan dan jadi penyamun sahajalah.

    ReplyDelete
  15. "Sering diperkatakan bahawa pasukan polis tidak diberikan kuasa 'menjalankan hukuman' dengan alasan untuk mempertahan diri," kata Hakim Hamid.

    Sering juga pihak hakim memberi keputusan salah kononnya nak jaga hak asasi manusia, kononnya penjenayah juga ada hak asasi manusia, nak tanyalah kepada Hakim Hamid Bodo Piang, masa penjenayah buat jenayah, ada mereka fikir hak asasi manusia mangsa mereka ke? Ada pernah hakim hamid bodo piang lihat penjenayah meragut beg tangan mangsa mereka dengan penuh sopan santun?

    Kalau dah bodo tu, jadi hakim ke jadi penyamun ke sama saja.

    ReplyDelete
  16. inilah untungnya kita rakyat Malaysia yang dapat PM macam najib, pak menteri2 yang semuanya bagus2 belaka dlm menegakkan undang2 di Malaysia.
    Oleh itu kita pakat undilah lagi pemimpin2 seperti ini dalam PRU14...boleh lah kita bagi kepala kita ditembak sesuka hati macam dh berlaku di Negara siam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong nuar dgn siang?idea yg bagus?

      Delete
  17. Saya tidak menyalahkan Barisan Nasional dalam hal ini, yang bersalah adalah Najib dan kuncu-kuncu tongong dia, marilah bersama-sama membersihkan UMNO dari pemimpin keparat yang tongong lagi bodo macam Najib dan kuncu-kuncunya itu dalam Pemilihan UMNO 2016 nanti.

    Nama baik UMNO dan Barisan Nasional sebab pemimpin bangsat yang tongong lagi bodo seperti Najib dan kuncu-kuncu inilah.

    Kepada Najib, sebelum UMNO dan Barisan Nasional punah ranah dikerja oleh golongan bangsat macam kau ini, lebih baik kau letak jawatan dan berundur sahajalah. Jangan jadi pengkhianat. Kerana dulu almarhum bapa kau, Tun Abdul Razak bin Hussein berhempas pula dengan rakan-rakannya untuk membangunkan UMNO dan Barisan Nasional serta bertungkus lumus memajukan negara ini, tetapi di masa kau berada ditampuk kuasa, kau khianati amanah rakyat dan menjahanamkan usaha gigih almarhum ayah kau sebelum ini.

    Sedarlah Najib, bertaubatlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan :

      Saya tidak menyalahkan Barisan Nasional dalam hal ini, yang bersalah adalah Najib dan kuncu-kuncu tongong dia, marilah bersama-sama membersihkan UMNO dari pemimpin keparat yang tongong lagi bodo macam Najib dan kuncu-kuncunya itu dalam Pemilihan UMNO 2016 nanti.

      Nama baik UMNO dan Barisan Nasional rosak dan punah ranah sebab pemimpin bangsat yang tongong lagi bodo seperti Najib dan kuncu-kuncu inilah.

      Kepada Najib, sebelum UMNO dan Barisan Nasional punah ranah dikerja oleh golongan bangsat macam kau ini, lebih baik kau letak jawatan dan berundur sahajalah. Jangan jadi pengkhianat. Kerana dulu almarhum bapa kau, Tun Abdul Razak bin Hussein berhempas pula dengan rakan-rakannya untuk membangunkan UMNO dan Barisan Nasional serta bertungkus lumus memajukan negara ini, tetapi di masa kau berada ditampuk kuasa, kau khianati amanah rakyat dan menjahanamkan usaha gigih almarhum ayah kau sebelum ini.

      Sedarlah Najib, bertaubatlah.

      Delete
  18. Jika dahulu Almarhum Tun Abdul Razak Hussien menjadi pejuang agama, bangsa dan tanah air untuk membangunkan negara ini, membangunkan rakyat negara ini, mempertahankan negara ini dari ancaman komunis dan jenayah, syabas Tun Abdul Razak Hussien.

    Tetapi kini, Najib, anak Tun Abdul Razak pula bertindak sebaliknya, negara diurus dengan buruk hingga menyusahkan rakyat, ekonomi terjejas, malahan berbagai undang-undang pencegahan dihapuskan kononnya nak tegakkan hak asasi manusia, malahan 'hak asasi manusia' golongan penjenayah lebih dibela oleh Najib, sedangkan pengorbanan pihak polis dan petugas keselamatan diabaikan, bila ada penjenayah dikasari oleh pihak berkuasa yang terpaksa bertindak kasar untuk pertahankan diri dan menangkap penjenayah itu, maka pihak polis akan dipersalahkan dan dituduh macam-macam.

    Susahlah rakyat Malaysia kalau ada Perdana Menteri yang bongok macam Najib ni. Maruah kerajaan tercemar bukannya kerana lemahnya Barisan Nasional, tetapi kerana dasar bangang yang diamalkan oleh Najib sekarang ini.

    ReplyDelete
  19. Sudah tiba masa nya Jabatan Kehakiman dirombak, hakim-hakim yang gagal melaksanakan tugas dengan baik dilucutkan jawatan, biar mereka ni bersekongkol duduk didalam majlis peguam.... bahalul punya manusia....

    ReplyDelete
  20. Inilah pengorbanan yg oleh diterima oleh pihak polis dimana siang malam menjaga keamanan.

    Apabila pihak polis di tekan maka orang melayu lah dan kaum bumiputra lah yg tampil mempertahan kan instituisi polis.

    Manakala kaum lain tidak pernah menghargai jasa, khidmat dan bakti yg ditaburkan oleh pihak keselamatan.

    Sudah tiba masa nya kaum melayu dan bumiputra menilai semula kehadiran golongan pendatang yg diberikan kerakyatan zaman merdeka ini.

    Kerana ternyata mereka tidak menghargai keamanan yg ada.

    ReplyDelete
  21. Sialan punya hakim. Nak mampus...

    ReplyDelete
  22. nak salahkan polis? lawyer/hakim kalau jumpa hantu pon lapor kat polis...ish ish...ish....

    ReplyDelete
  23. apa yang AG buta.
    yg ni perlu pergi dulu...!!

    ReplyDelete
  24. typo:
    "apa yg AG buat?"

    ReplyDelete
  25. Cukup sudah dengan komen diartas. Harap faham pihak pemerintah. BN sekarang dah di cemari. Lemah dan hampir nak lingkup kerana perbuatan keparat para atasan sekarang ini.

    ReplyDelete
  26. Hakim bangang..lenkali nk tembak penjenayah kena bg salam dulu..mcm tu kot..utk yg kata salah najib ka batisan nasional ka..tu lg bangan..ramai penyokong2 PR yg jd hakim..dan lagi ramai peguam2 dlm bar council penyokong kuat PR..siapa latheefa koyak..siapa n.surendran..dan siapa pengerusi bar council sendiri sila check..jgn asyik salah kerajaan..ini hakim2 tu yg bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakim ni pun kekadang bukan waras sangat pun. Tugas polis ni bukan suka-suka sambil berlenggang duduk tepi jalan tunggu tembak penjenayah. Ada polis traffik, ada yang handle narkotik, ada polis awam ronda kampung, bantu pelancong dan macam-macam. Dalam kes penjenayah merbahaya ni ada unit gerak khas yang elit, pakar dalam penyiasatan, kongsi gelap dan jenayah terancang. Bila mereka menyiasat dan menjalankan gerak gempur, mereka bukannya bertindak macam polis kampung siasat lembu hilang!!! Mereka lebih teratur, terperinci dan professional.

      Bila Hakim bangang membuat statement mengandaikan pehak Polis seolah-olah trigger-happy, sambil melenggang tembak orang macam tembak katak, ada sesuatu yang tidak betul dengan hakim tersebut, bukan dengan pehak polis. Ada masaalah persepsi dipehak hakim tersebut, kerana kejadian dan gerakan pehak gerak khas sentiasa diasaskan penyiasatan rapi...bukan tangkap rawak.

      Tindakan hakim tersebut sudah pasti merosakkan motivasi dan komitment unit Gerak Khas.

      Delete
  27. wahai hakim yg bijaksana,
    sunguh suci lg murni niat mu,
    mari tkar kerjaya isi keje sebgai 'PENJENAYAH' kerana jika mati kamu diangkt dan dijulang sebgai pewira... pewarisan mu akan dibela oleh loyer/hakim yg bijak sana pampasan yg begitu sangat lumayan... hasil dr pekerjaan mu sbgai penjenayah... pasti kan diri mu mati kerana untk mendpt tuntutan untk setiap ank mu... nasibmu akan terbela..

    buat loyer/hakim yg paling bijaksana buat alam semasa masa kini terkini... terima kasih

    ReplyDelete
  28. Tu bezanya belajar ikot buku dgn praktikal..kalau ikot buku xdisertakan dgn praktikal ini lah jdnye..

    ReplyDelete
  29. eloklah lepas ini penguatkuasa khususnya polis mengasihi penjenayah..buat apa susah2 perangi jenayah jika sekiranya penjenayah2 laknat ini dibela oleh hakim2 bodoh..

    ReplyDelete

Tiga Hakim Mahkamah Rayuan 'PERSALAHKAN' Polis Kerana Pertahankan Diri

Thursday, 9 October 2014 ·

PUTRAJAYA: Tiga anak perempuan yang kematian bapa dikatakan akibat ditembak polis, dianugerah sejumlah RM351,000 sebagai ganti rugi oleh Mahkamah Rayuan di sini hari ini.

Mahkamah itu membenarkan tuntutan mereka atas kehilangan tempat bergantung berikutan kematian tersebut akibat tindakan polis itu.

Panel tiga hakim dipengerusikan oleh Hakim Datuk Linton Albert sebulat suara membenarkan rayuan itu yang dikemukakan oleh tiga anak perempuan berkenaan, Nurasmira Maulat Abdul Jaffar, Siti Asma Abdul Jaffar, dan Siti Fatimah Abdul Jaffar bagi mengubah keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak saman sivil mereka terhadap Ketua Polis Negara, Kerajaan Malaysia dan pegawai polis ASP Ong Seng Keong.

Dua hakim lagi ialah Hakim Datuk Hamid Sultan Abu Backer dan Hakim Vernon Ong Lam Kiat.

Dalam penghakiman 31-halaman, Hakim Hamid berkata sering disebut bahawa undang-undang Malaysia atau Perlembagaan Persekutuan tidak membenarkan pegawai polis membunuh suspek dan penjenayah yang digeruni menerusi pertembungan 'palsu'.

"Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan.

"Mereka tidak boleh dibiarkan berkeliaran menembak sesuka hati kerana ini melanggar peraturan undang-undang dan pihak berkuasa mesti menyekat pelanggaran ini dengan serius," kata beliau.

"Sering diperkatakan bahawa pasukan polis tidak diberikan kuasa 'menjalankan hukuman' dengan alasan untuk mempertahan diri," kata Hakim Hamid.

Panel itu menganugerahkan RM51,000 sebagai ganti rugi kerana kehilangan tempat bergantung dan RM300,000 ganti rugi teladan, serta kos RM50,000 untuk proseding di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi kepada anak perempuan itu berusia 15, 8 dan 7 tahun yang menerusi ibu mereka Abra Bibi Shahul Hamid mengemukakan saman tersebut, akibat kematian Abdul Jaafar Abdul Mutalib, 38.

Hakim Hamid berkata, mahkamah sentiasa mengingati pengorbanan anggota polis dalam memelihara undang-undang dan peraturan dan dalam proses itu berlaku kejadian malang mengorbankan nyawa pegawai-pegawai polis dalam pertembungan tulen.

"Apa yang memualkan dan perlu dikutuk ialah pertembungan palsu sebagaimana ditunjukkan oleh fakta kes prima facie berkenaan dan kegagalan pihak berkuasa mendisiplin pegawai seumpama itu dan lebih teruk lagi mendakwa untuk mempertahan diri di bawah Akta Polis yang tidak relevan dengan pembunuhan," kata beliau.

Beliau berkata peguam kanan persekutuan yang mewakili responden telah juga gagal menarik perhatian mahkamah terhadap sebarang undang-undang yang memberi kuasa kepada polis hak untuk menembak bila muncul di depan mata atau sebarang undang-undang berkaitan pertahanan diri atau pematuhan sebarang Prosedur Operasi Khas.

Hakim Hamid juga berkata mahkamah mempunyai tugas dari segi perlembagaan menangani "tindakan berlebihan polis" dan menyediakan input atau arahan perlu untuk tindakan sewajarnya oleh pihak berkuasa relevan demi menentukan peraturan undang-undang dipelihara setiap masa.

Dalam insiden berkenaan, si mati, seorang penarik kereta, sedang duduk di kerusi penumpang bahagian hadapan sebuah Proton Waja bila tiba-tiba kenderaannya dan sebuah kenderaan lain diserang hendap oleh pasukan Gerak Khas polis dekat sebuah stesen petrol di Batu 3, Shah Alam pada 2 September, 2008.

Polis mendakwa kereta-kereta berkenaan bergerak dalam "keadaan mencurigakan".

Polis, bagaimanapun berkata, mereka melepaskan tembakan untuk mempertahan diri setelah tembakan dilepaskan ke arah mereka dari arah Proton Waja mengakibatkan lelaki berkenaan maut dengan enam kesan tembakan, dan tiga orang lain yang juga berada dalam kereta itu.

Mereka (polis) tidak mempertikai pembunuhan itu tetapi berkata ia dilakukan untuk mempertahan diri. - BERNAMA

35 comments:

Anonymous said...
9 October 2014 at 10:46  

'Syabas' tahap kepala otak kepada hakim-hakim di Malaysia, sudah menjadi lumrah di Malaysia sekarang ini hakim-hakim sudah menjadi bengong, penjenayah dibela, penguatkuasa diainaya, nanti bila hakim itu dirompak atau dibuat apa-apa, bila dia buat laporan polis, maka tak payahlah polis layan, sebab nanti polis pula akan dipersalahkan oleh hakim itu bila terjadi apa-apa kepada penjenayah berkenaan.

1Malaysia: Keadilan dibuang ke longkang, penjenayah dibela. 'Syabas' tahap beruk makyeh kepada Najib dan Hishammuddin serta kuncu-kuncu mereka yang telah berjaya memporak perandakan negara ini.

Anonymous said...
9 October 2014 at 10:48  

Bila ada masalah jenayah dan perlu bertembung dengan penjenayah, sila suruh hakim bodoh nak mampus itu pergi selesaikan, dasar bodoh, hakim konon, mat pet pun boleh fikir dengan waras jika dibandingkan dengan hakim-hakim bodoh tu.

Anonymous said...
9 October 2014 at 10:51  

Undang-undang sudah dipermainkan oleh hakim-hakim yang buta kayu, bodo piang, nama saja hakim, tapi bodo nak mampus, ingat nak benteras jenayah macam pesan ayam goreng di KFC ke?

Walau apa pun, 'tahniah' kepada hakim bodo piang, bangang nak mampus dan pandir macam kerbau, esok lusa lepaskan semua penjenayah yang buat jahat, yang rogol bini hakim pun lepaskan atas dasar tak boleh berkasar dengan penjenayah, tapi penjenayah boleh berkasar dengan orang awam yang tak bersalah dan boleh berkasar sampai membunuh penguatkuasa.

Hakim bodo dan tak guna, berhenti sajalah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 10:52  

Nanti dakwa juga hakim yang menjatuhkan hukuman penjara dan hukuman mati kepada penjenayah kerana anak bini penjenayah itu kehilangan tempat bergantung, biarkan Malaysia jadi lubuk penjenayah, baru puas hakim bodoh dan tak guna tu.

Anonymous said...
9 October 2014 at 10:57  

Susahlah rakyat Malaysia lepas ni, penjenayah dah dibela oleh hakim pandir. Para penjenayah senyum riang sampai ke telinga kerana mereka dah ada perlindungan, yang jadi mangsa adalah rakyat Malaysia dan penguatkuasa. Nanti nak tangkap penjenayah pun dah jadi satu kesalahan, tak boleh kasari penjenayah, penjenayah pun ada hak asasi manusia kata hakim bangang, tapi hakim bangang tu tak fikirkah yang adakah penjenayah bila buat jenayah fikir pasal hak asasi manusia orang lain?

Kalau dah dasar bangang tu jadi hakim ke jadi mat pet ke sama saja, mentaliti lebih teruk dari budak tadika.

Nanti ada kes jenayah suruh hakim itu selesaikan, tak dapat selesai bagi penendang di muka dia 40 kali, biar mampus pun tak apa, jadi hakim pun tak guna, tak reti berfikir.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:00  

Di Amerika pun, bila bertembung dengan penjenayah, maka keselamatan penguatkuasa diutamakan, sebab mereka melindungi keselamatan awam, para hakim ni bodo sebab belajar di kandang lembu, sebab itulah mereka lebih utamakan penjenayah daripada keselamatan penguatkuasa yang berusaha dan berhempas pulas melindungi keselamatan kita selama ini.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:03  

Kalau tak buat jenayah, tak adalah pihak polis nak tangkap, kalau tak melawan polis sampai nak membunuh polis, tak adalah polis nak tembak penjenayah itu.

Hakim bodo tu memang tak guna, penjenayah dibela, penguatkuasa ditindas. Dasar hakim bodo, macam tulah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:03  

kes ini akan dijadikan rujukan, dimana pihak polis sudah tiada kemampuan melaksanakan tugas dengan efisyen bila berhadapan dengan penjenayah. kebijaksanaan peguam memutar belit fakta akan menjadikan pertembungan 'tulen' akan menjadi 'palsu' dan pihak polis juga yang akan menanggung akibat. samada pihak polis menang dalam pertembungan dengan penjenayah atau pihak polis yang akan tewas (mati atau tercedera), pihak polis sebenarnya sudah ditewaskan lebih awal. untuk tidak mengambil risiko, pihak polis akan menarik diri seboleh mungkin dalam sebarang pertembungan bersenjata, kerana mereka yang akan menanggung akibat. natijahnya, keselamatan awam akan semakin terancam kerana kebebalan institusi kehakiman melindungi penjenayah dengan tafsiran salah undang-undang.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:05  

Hakim-hakim yang telah menjatuhkah hukuman mati kepada penjenayah perlu didakwa dan dituntut ganti rugi kerana para ahli keluarga mangsa sudah kehilangan tempat bergantung, kepada semua ahli keluarga yang mana ahli keluarga mereka digantung sampai mati atas kesalahan jenayah yang berat, tak apa, sila buat tuntutan kepada hakim yang jatuhkan hukuman itu.

Saya bukan menghasut, tetapi hakim bangang yang bela penjenayah itu yang memberikan teladan buruk kepada masyarakat.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:07  

Hakim yang buat keputusan tu mabuk sebab pekena syabu kot, itulah bagi keputusan macam lembu memberi keputusan.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:08  

Macam mana dengan polis yang tercedera atau terkorban semasa menentang penjenayah, ada hakim bangsat tu nak hargai?

Dasar hakim bodo dan bangsat, beri keputusan macam orang mabuk todi sajalah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:10  

""Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan."

Lain kali suruh hakim bangang tu supaya pergi tangkap penjenayah, tak payah suruh polis, ingat senang ke nak menangkap penjenayah?

Kalau hakim tu mampus sebab kena tembak dengan penjenayah, katakan saja kepada keluarganya bahawa tak apa, biarkan kerana tak boleh bertindak kasar kepada penjenayah kerana penjenayah tak boleh dikasari, reda sajalah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:12  

Lepas ni kalau ada polis yang kena tembak saman balik penjenayah yang menembak polis tersebut. Nak tengok apa komen hakim terlalu bijak sana sini tu..

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:12  

""Polis dibayar gaji menerusi dana awam dengan tugas utama menangkap penjenayah dan mengemukakan mereka untuk perbicaraan."

Polis juga manusia, bukannya kebal hingga boleh tahan tembakan dari penjenayah kejam.

Hakim pun dibayar gaji oleh dana awam untuk membuat keputusan bagi kepentingan awam, bukannya untuk membela kegiatan jenayah, kalau nak bela kegiatan jenayah, lebih baik hakim itu letak jawatan dan jadi penyamun sahajalah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:14  

Sokong, dah banyak polis yang kena tembak dengan penjenayah, malahan yang paling tragis adalah seorang anggota polis yang dah nak kahwin tapi maut dilanggar oleh penjenayah, minta saman penjenayah itu, nak tengok jugalah komen dan penghakiman tahap beruk mat yeh hakim tu.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:16  

Hakim yang bagi keputusan tu rasa riang ria tak terkira kerana dapat 'menegakkan' hak asasi manusia mengikut kacamata bodo mereka itu.

Anonymous said...
9 October 2014 at 11:19  

"Sering diperkatakan bahawa pasukan polis tidak diberikan kuasa 'menjalankan hukuman' dengan alasan untuk mempertahan diri," kata Hakim Hamid.

Sering juga pihak hakim memberi keputusan salah kononnya nak jaga hak asasi manusia, kononnya penjenayah juga ada hak asasi manusia, nak tanyalah kepada Hakim Hamid Bodo Piang, masa penjenayah buat jenayah, ada mereka fikir hak asasi manusia mangsa mereka ke? Ada pernah hakim hamid bodo piang lihat penjenayah meragut beg tangan mangsa mereka dengan penuh sopan santun?

Kalau dah bodo tu, jadi hakim ke jadi penyamun ke sama saja.

Aku Melayu Rasis said...
9 October 2014 at 11:58  

inilah untungnya kita rakyat Malaysia yang dapat PM macam najib, pak menteri2 yang semuanya bagus2 belaka dlm menegakkan undang2 di Malaysia.
Oleh itu kita pakat undilah lagi pemimpin2 seperti ini dalam PRU14...boleh lah kita bagi kepala kita ditembak sesuka hati macam dh berlaku di Negara siam tu.

Anonymous said...
9 October 2014 at 12:06  

Saya tidak menyalahkan Barisan Nasional dalam hal ini, yang bersalah adalah Najib dan kuncu-kuncu tongong dia, marilah bersama-sama membersihkan UMNO dari pemimpin keparat yang tongong lagi bodo macam Najib dan kuncu-kuncunya itu dalam Pemilihan UMNO 2016 nanti.

Nama baik UMNO dan Barisan Nasional sebab pemimpin bangsat yang tongong lagi bodo seperti Najib dan kuncu-kuncu inilah.

Kepada Najib, sebelum UMNO dan Barisan Nasional punah ranah dikerja oleh golongan bangsat macam kau ini, lebih baik kau letak jawatan dan berundur sahajalah. Jangan jadi pengkhianat. Kerana dulu almarhum bapa kau, Tun Abdul Razak bin Hussein berhempas pula dengan rakan-rakannya untuk membangunkan UMNO dan Barisan Nasional serta bertungkus lumus memajukan negara ini, tetapi di masa kau berada ditampuk kuasa, kau khianati amanah rakyat dan menjahanamkan usaha gigih almarhum ayah kau sebelum ini.

Sedarlah Najib, bertaubatlah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 12:07  

Pembetulan :

Saya tidak menyalahkan Barisan Nasional dalam hal ini, yang bersalah adalah Najib dan kuncu-kuncu tongong dia, marilah bersama-sama membersihkan UMNO dari pemimpin keparat yang tongong lagi bodo macam Najib dan kuncu-kuncunya itu dalam Pemilihan UMNO 2016 nanti.

Nama baik UMNO dan Barisan Nasional rosak dan punah ranah sebab pemimpin bangsat yang tongong lagi bodo seperti Najib dan kuncu-kuncu inilah.

Kepada Najib, sebelum UMNO dan Barisan Nasional punah ranah dikerja oleh golongan bangsat macam kau ini, lebih baik kau letak jawatan dan berundur sahajalah. Jangan jadi pengkhianat. Kerana dulu almarhum bapa kau, Tun Abdul Razak bin Hussein berhempas pula dengan rakan-rakannya untuk membangunkan UMNO dan Barisan Nasional serta bertungkus lumus memajukan negara ini, tetapi di masa kau berada ditampuk kuasa, kau khianati amanah rakyat dan menjahanamkan usaha gigih almarhum ayah kau sebelum ini.

Sedarlah Najib, bertaubatlah.

Anonymous said...
9 October 2014 at 12:12  

Jika dahulu Almarhum Tun Abdul Razak Hussien menjadi pejuang agama, bangsa dan tanah air untuk membangunkan negara ini, membangunkan rakyat negara ini, mempertahankan negara ini dari ancaman komunis dan jenayah, syabas Tun Abdul Razak Hussien.

Tetapi kini, Najib, anak Tun Abdul Razak pula bertindak sebaliknya, negara diurus dengan buruk hingga menyusahkan rakyat, ekonomi terjejas, malahan berbagai undang-undang pencegahan dihapuskan kononnya nak tegakkan hak asasi manusia, malahan 'hak asasi manusia' golongan penjenayah lebih dibela oleh Najib, sedangkan pengorbanan pihak polis dan petugas keselamatan diabaikan, bila ada penjenayah dikasari oleh pihak berkuasa yang terpaksa bertindak kasar untuk pertahankan diri dan menangkap penjenayah itu, maka pihak polis akan dipersalahkan dan dituduh macam-macam.

Susahlah rakyat Malaysia kalau ada Perdana Menteri yang bongok macam Najib ni. Maruah kerajaan tercemar bukannya kerana lemahnya Barisan Nasional, tetapi kerana dasar bangang yang diamalkan oleh Najib sekarang ini.

Anonymous said...
9 October 2014 at 14:02  

Sudah tiba masa nya Jabatan Kehakiman dirombak, hakim-hakim yang gagal melaksanakan tugas dengan baik dilucutkan jawatan, biar mereka ni bersekongkol duduk didalam majlis peguam.... bahalul punya manusia....

Anonymous said...
9 October 2014 at 14:06  

Inilah pengorbanan yg oleh diterima oleh pihak polis dimana siang malam menjaga keamanan.

Apabila pihak polis di tekan maka orang melayu lah dan kaum bumiputra lah yg tampil mempertahan kan instituisi polis.

Manakala kaum lain tidak pernah menghargai jasa, khidmat dan bakti yg ditaburkan oleh pihak keselamatan.

Sudah tiba masa nya kaum melayu dan bumiputra menilai semula kehadiran golongan pendatang yg diberikan kerakyatan zaman merdeka ini.

Kerana ternyata mereka tidak menghargai keamanan yg ada.

wak gondol said...
9 October 2014 at 14:52  

Sialan punya hakim. Nak mampus...

SKL said...
9 October 2014 at 14:55  

nak salahkan polis? lawyer/hakim kalau jumpa hantu pon lapor kat polis...ish ish...ish....

Anonymous said...
9 October 2014 at 17:08  

apa yang AG buta.
yg ni perlu pergi dulu...!!

Anonymous said...
9 October 2014 at 17:10  

typo:
"apa yg AG buat?"

Anonymous said...
9 October 2014 at 19:43  

Cukup sudah dengan komen diartas. Harap faham pihak pemerintah. BN sekarang dah di cemari. Lemah dan hampir nak lingkup kerana perbuatan keparat para atasan sekarang ini.

Anonymous said...
9 October 2014 at 22:34  

Hakim bangang..lenkali nk tembak penjenayah kena bg salam dulu..mcm tu kot..utk yg kata salah najib ka batisan nasional ka..tu lg bangan..ramai penyokong2 PR yg jd hakim..dan lagi ramai peguam2 dlm bar council penyokong kuat PR..siapa latheefa koyak..siapa n.surendran..dan siapa pengerusi bar council sendiri sila check..jgn asyik salah kerajaan..ini hakim2 tu yg bangang

Anonymous said...
10 October 2014 at 13:24  

wahai hakim yg bijaksana,
sunguh suci lg murni niat mu,
mari tkar kerjaya isi keje sebgai 'PENJENAYAH' kerana jika mati kamu diangkt dan dijulang sebgai pewira... pewarisan mu akan dibela oleh loyer/hakim yg bijak sana pampasan yg begitu sangat lumayan... hasil dr pekerjaan mu sbgai penjenayah... pasti kan diri mu mati kerana untk mendpt tuntutan untk setiap ank mu... nasibmu akan terbela..

buat loyer/hakim yg paling bijaksana buat alam semasa masa kini terkini... terima kasih

Anonymous said...
12 October 2014 at 21:28  

Hakim ni pun kekadang bukan waras sangat pun. Tugas polis ni bukan suka-suka sambil berlenggang duduk tepi jalan tunggu tembak penjenayah. Ada polis traffik, ada yang handle narkotik, ada polis awam ronda kampung, bantu pelancong dan macam-macam. Dalam kes penjenayah merbahaya ni ada unit gerak khas yang elit, pakar dalam penyiasatan, kongsi gelap dan jenayah terancang. Bila mereka menyiasat dan menjalankan gerak gempur, mereka bukannya bertindak macam polis kampung siasat lembu hilang!!! Mereka lebih teratur, terperinci dan professional.

Bila Hakim bangang membuat statement mengandaikan pehak Polis seolah-olah trigger-happy, sambil melenggang tembak orang macam tembak katak, ada sesuatu yang tidak betul dengan hakim tersebut, bukan dengan pehak polis. Ada masaalah persepsi dipehak hakim tersebut, kerana kejadian dan gerakan pehak gerak khas sentiasa diasaskan penyiasatan rapi...bukan tangkap rawak.

Tindakan hakim tersebut sudah pasti merosakkan motivasi dan komitment unit Gerak Khas.

Fazli Fazli said...
13 October 2014 at 00:21  

Tu bezanya belajar ikot buku dgn praktikal..kalau ikot buku xdisertakan dgn praktikal ini lah jdnye..

Anonymous said...
14 October 2014 at 02:31  

Sokong nuar dgn siang?idea yg bagus?

Anonymous said...
14 October 2014 at 02:34  

Cadangan?

Anonymous said...
14 October 2014 at 10:06  

eloklah lepas ini penguatkuasa khususnya polis mengasihi penjenayah..buat apa susah2 perangi jenayah jika sekiranya penjenayah2 laknat ini dibela oleh hakim2 bodoh..

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks