CURI MOTOR DAN DIBOGELKAN, INI PENJELASAN KARIAH MASJID

Friday, 7 November 2014

Selain dari dua insiden buli yang hangat diperkatakan dalam media sosial sejak semalam seperti Blog dan Facebook serta WhatsApp, satu lagi isu ialah insiden pukul dan bogel.

Seorang remaja lelaki berusia 15 tahun dilaporkan telah dibogelkan oleh orang ramai setelah ditangkap ketika cuba mencuri sebuah motosikal di perkarangan Masjid Pauh Lima, Binjai Kota Bharu.

Dalam kejadian kira-kira 8.15 malam itu, suspek cuba mencuri sebuah motosikal jenis Honda Ex-5 milik seorang jemaah yang sedang solat di masjid berkenaan sebelum kejadian itu disedari orang ramai yang terus menangkapnya.

Ketua Polis Daerah Kota Baharu ACP Rohaimi Md Isa berkata suspek turut cedera di bahagian kepala, bahu serta lengan dipercayai dipukul orang ramai.

"Mangsa kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini dan keadaannya stabil," katanya ketika di hubungi.

Beliau berkata siasatan awal mendapati suspek terbabit dalam beberapa kes curi motosikal di sekitar Binjai dan Melor.

"Menurut suspek terdapat seorang lagi rakannya yang berjaya melarikan diri ketika kejadian itu," katanya.

Beliau berkata kes berkenaan di siasat di bawah Seksyen 379A/511 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tiga setengah tahun dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Mengulas tindakan orang ramai membogelkan suspek itu, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata Islam menegah umatnya membuka keaiban seseorang walaupun orang itu melakukan kesalahan.

"Kita tak boleh mengambil tindakan sendiri yang menyimpang dari undang-undang negara dan hukuman tidak boleh diambil mengikut pandangan kita semata-mata," katanya menurut AstroAwani

Rentetan dari tersebarnya gambar tersebut di dalam media sosial banyak pihakan telah mempersalahkan jemaah masjid termasuk dengan Imam serta AJK Masjid.

Kerana ramai yang beranggapan suspek tersebut telah dipukul oleh kariah masjid tersebut disebabkan dalam gambar yang tersebar kelihatan jemaah Masjid turut berada disitu.

Persepsi yang timbul dari gambar tersebut ialah suspek dibelasah dan diaibkan oleh jemaah Masjid sendiri..

Bagaimanapun ahli kariah Masjid tersebut menafikan mereka yang memukul suspek, berikut adalah penjelasannya..

Salam hormat...
penjelasan mengenai kes curi motor di Masjid Mukim Pauh 5 semalam (4.11.2014)

Dato/Datin/Tuan/Puan/
Ramai yg mendakwa bahawa suspek telah dipukul dan dan ditelanjangkan oleh jemaah Masjid.
Untuk pengetahuan semua, suspek telah ditangkap oleh salah seorang ahli jemaah yg datang lewat utk solat isya..
Oleh kerana solat berjemaah sedang berada dirakaat akhir dan jemaah belum selesai melaksanakan solat, suspek telah dibawa keluar dari kawasan masjid dan pergi ke tepi jalan ditempat yang ada orang...
Suspek curi telah dipukul di luar kawasan masjid dan semakin ramai orang datang memukulnya termasuk pengguna jalanraya.
Sedikit pun tidak ada kaitan dengan imam dan Ahli jemaah yg lain. Ahli jemaah masjid hanya datang selepas suspek telah dipukul oleh orang ramai...
Akhirnya, saya tegaskan disini perbuatan memukul dan menelanjangkan pencuri motor itu bukanlah perbuatan Imam dan ahli jemaah seperti yg telah didakwa di WhatsApp, Telegram, Fesbuk dan lain2 laman sosial.
Akhir kata.. Siasatlah dulu Sebelum menghukum.
Muda2an kita semua dilindungi Allah..

Oleh: ahli Qaryah Pauh Lima.

SUMBER

6 comments:

  1. Secara peribadi bagus jugak buat mcm ni.Org elok2 nak sembahyang,dia pegi curi motor plak.

    ReplyDelete
  2. Yang nyata jemaah yg pukul itu dikalangan kariah tersebut,sepatutnya imam dan org dalam masjid tersebut bertindak menghalang daripada tindakan bodoh dan bangang jemaah tersebut,.....yg jelas imam dan ahli masjid gagal dan tidak pandai mendidik pendekatan Islam yg sebenar terhadap jemaah beliau,...selfish

    ReplyDelete
  3. nak halang mcmana bangang.. kan imam ngan jemaah lain tgh solat.. lain kali baca smpai abis..baru komen..

    ReplyDelete
  4. Alah...motor you...you....you...ka. Kalu kena muka hidung, you...you...you...ajak dia minum kopi, teh ais ker...macam Tue ka. Pandai cakap!!!!! Tak payah hipo lah. Dah pencuri tetap mencuri, dapat jer banyak...biar dia ingat sampai mati..
    Tak payah bagi taskirah..ok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org Melayu memang bangang ,nama je Islam,...Islam taik Kuching,...Itulah tindakan bertuhan nafsu marah,...Ini bukan hippo tolol,...Islam sejati yg diajar oleh rasullallah terhadap umatnya,..aku pernah alami peristewa ini lagi dasyhat,...terjadi pada diri aku,...aku tangkap pencuri tersebut,....kejadian berlaku lps sholat isyak,...aku suruh dia amik wuduk,...lps tu suruh dia sholat taubat,....semasa itu semua org ada,termasuk imam dan ahli jemaah masjid,...kemudian call keluarga beliau,...keluarga dia datang,....makbapak dia menangis malu sgt,...kena pukul tapi pukul yg mendapat pengajaran,...seperti nabi yg ajar,...so aku bangga berjaya mendidik diri menjadi org Islam yg tulen,...bukan berpaksi kepada sifat mazmumah,Islam agama tercantik...ikut Sunnah je

      Delete
  5. Lain kali jangan mencuri apatah lg di Masjid. Yg membogelkan budak tu, Allah saja yg akan membalas dosa mengaibkan org.

    ReplyDelete

CURI MOTOR DAN DIBOGELKAN, INI PENJELASAN KARIAH MASJID

Friday, 7 November 2014 ·

Selain dari dua insiden buli yang hangat diperkatakan dalam media sosial sejak semalam seperti Blog dan Facebook serta WhatsApp, satu lagi isu ialah insiden pukul dan bogel.

Seorang remaja lelaki berusia 15 tahun dilaporkan telah dibogelkan oleh orang ramai setelah ditangkap ketika cuba mencuri sebuah motosikal di perkarangan Masjid Pauh Lima, Binjai Kota Bharu.

Dalam kejadian kira-kira 8.15 malam itu, suspek cuba mencuri sebuah motosikal jenis Honda Ex-5 milik seorang jemaah yang sedang solat di masjid berkenaan sebelum kejadian itu disedari orang ramai yang terus menangkapnya.

Ketua Polis Daerah Kota Baharu ACP Rohaimi Md Isa berkata suspek turut cedera di bahagian kepala, bahu serta lengan dipercayai dipukul orang ramai.

"Mangsa kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini dan keadaannya stabil," katanya ketika di hubungi.

Beliau berkata siasatan awal mendapati suspek terbabit dalam beberapa kes curi motosikal di sekitar Binjai dan Melor.

"Menurut suspek terdapat seorang lagi rakannya yang berjaya melarikan diri ketika kejadian itu," katanya.

Beliau berkata kes berkenaan di siasat di bawah Seksyen 379A/511 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tiga setengah tahun dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Mengulas tindakan orang ramai membogelkan suspek itu, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata Islam menegah umatnya membuka keaiban seseorang walaupun orang itu melakukan kesalahan.

"Kita tak boleh mengambil tindakan sendiri yang menyimpang dari undang-undang negara dan hukuman tidak boleh diambil mengikut pandangan kita semata-mata," katanya menurut AstroAwani

Rentetan dari tersebarnya gambar tersebut di dalam media sosial banyak pihakan telah mempersalahkan jemaah masjid termasuk dengan Imam serta AJK Masjid.

Kerana ramai yang beranggapan suspek tersebut telah dipukul oleh kariah masjid tersebut disebabkan dalam gambar yang tersebar kelihatan jemaah Masjid turut berada disitu.

Persepsi yang timbul dari gambar tersebut ialah suspek dibelasah dan diaibkan oleh jemaah Masjid sendiri..

Bagaimanapun ahli kariah Masjid tersebut menafikan mereka yang memukul suspek, berikut adalah penjelasannya..

Salam hormat...
penjelasan mengenai kes curi motor di Masjid Mukim Pauh 5 semalam (4.11.2014)

Dato/Datin/Tuan/Puan/
Ramai yg mendakwa bahawa suspek telah dipukul dan dan ditelanjangkan oleh jemaah Masjid.
Untuk pengetahuan semua, suspek telah ditangkap oleh salah seorang ahli jemaah yg datang lewat utk solat isya..
Oleh kerana solat berjemaah sedang berada dirakaat akhir dan jemaah belum selesai melaksanakan solat, suspek telah dibawa keluar dari kawasan masjid dan pergi ke tepi jalan ditempat yang ada orang...
Suspek curi telah dipukul di luar kawasan masjid dan semakin ramai orang datang memukulnya termasuk pengguna jalanraya.
Sedikit pun tidak ada kaitan dengan imam dan Ahli jemaah yg lain. Ahli jemaah masjid hanya datang selepas suspek telah dipukul oleh orang ramai...
Akhirnya, saya tegaskan disini perbuatan memukul dan menelanjangkan pencuri motor itu bukanlah perbuatan Imam dan ahli jemaah seperti yg telah didakwa di WhatsApp, Telegram, Fesbuk dan lain2 laman sosial.
Akhir kata.. Siasatlah dulu Sebelum menghukum.
Muda2an kita semua dilindungi Allah..

Oleh: ahli Qaryah Pauh Lima.

SUMBER

6 comments:

Strategi Perang : Strategi #1 Bahagian 3 said...
7 November 2014 at 14:13  

Secara peribadi bagus jugak buat mcm ni.Org elok2 nak sembahyang,dia pegi curi motor plak.

Anonymous said...
7 November 2014 at 14:21  

Yang nyata jemaah yg pukul itu dikalangan kariah tersebut,sepatutnya imam dan org dalam masjid tersebut bertindak menghalang daripada tindakan bodoh dan bangang jemaah tersebut,.....yg jelas imam dan ahli masjid gagal dan tidak pandai mendidik pendekatan Islam yg sebenar terhadap jemaah beliau,...selfish

Anonymous said...
7 November 2014 at 14:57  

nak halang mcmana bangang.. kan imam ngan jemaah lain tgh solat.. lain kali baca smpai abis..baru komen..

muhd kamel said...
7 November 2014 at 15:05  

Alah...motor you...you....you...ka. Kalu kena muka hidung, you...you...you...ajak dia minum kopi, teh ais ker...macam Tue ka. Pandai cakap!!!!! Tak payah hipo lah. Dah pencuri tetap mencuri, dapat jer banyak...biar dia ingat sampai mati..
Tak payah bagi taskirah..ok!

Anonymous said...
7 November 2014 at 15:30  

Org Melayu memang bangang ,nama je Islam,...Islam taik Kuching,...Itulah tindakan bertuhan nafsu marah,...Ini bukan hippo tolol,...Islam sejati yg diajar oleh rasullallah terhadap umatnya,..aku pernah alami peristewa ini lagi dasyhat,...terjadi pada diri aku,...aku tangkap pencuri tersebut,....kejadian berlaku lps sholat isyak,...aku suruh dia amik wuduk,...lps tu suruh dia sholat taubat,....semasa itu semua org ada,termasuk imam dan ahli jemaah masjid,...kemudian call keluarga beliau,...keluarga dia datang,....makbapak dia menangis malu sgt,...kena pukul tapi pukul yg mendapat pengajaran,...seperti nabi yg ajar,...so aku bangga berjaya mendidik diri menjadi org Islam yg tulen,...bukan berpaksi kepada sifat mazmumah,Islam agama tercantik...ikut Sunnah je

Anonymous said...
7 November 2014 at 16:09  

Lain kali jangan mencuri apatah lg di Masjid. Yg membogelkan budak tu, Allah saja yg akan membalas dosa mengaibkan org.

 
Copyright © -2012 buletin All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks